| |
Deutsch

1965 Renault 16

Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1965-80
Renault 16, 1971
Renault 16, 1971
Bilder: Renault
Bewertung:  33    -11    +44
Designer: Philippe Charbonneaux
В 1966 г. Renault 16 был удостоен титула «Лучший автомобиль года». Его форма стала своеобразной визитной карточкой всех переднеприводных европейских автомобилей 60-х. Она же спровоцировала пересмотр устоев классического легкового автомобиля, привнеся в его образ детали коммерческой деловитости и универсальности. Кроме того, впервые кузов типа «хэтчбек» предстал в столь гармоничном и изящном виде. Он не маскировался под обычный седан, как это пробовали делать в 50-е годы дизайнеры американской фирмы Kaiser, и не выглядел универсалом с купированным хвостом на манер английских автомобилей Austin. Это была гармоничная форма, симпатично демонстрировавшая всем, что комбинированный грузо-пассажирский кузов вовсе не обязательно должен быть унылым, как молочный фургон. Эта была сенсация. Во многом залог успеха дизайна R 16 сегодня видится в его динамике, которая проступала всюду: и в пропорциях, и в стремительно нарисованном силуэте, и в форме V-образной облицовки радиатора, и в «летящем» росчерке орнамента на заднем крыле. Так же динамично выглядели два мощных продольных ребра с хромированной окантовкой, образованные фланцем сварного соединения крыши и боковин. Вслед за Renault, кузова хэтчбек включают в свою гамму большинство крупнейших производителей Европы. А вскоре этот тип кузова вытеснит седан из арсенала компактов, а с середины 70-х начнет применяться на средних и больших автомобилях.

Н. Розанов, Журнал "Автомобили" 01-2000


In the early sixties Renault just had the smaller family sedans: Dauphine, Dauphine Gordini, Floride, Floride S, Caravelle, Renault 8, Renault 8 Major. Renault lacked a real top car sine the production of the Fregate had seized in 1960.

After a few press photographs were released in autumn 1964 it was in March 1965 that the new Renault 16 (or Renault 1500, at first) was presented to the public. Both on styling and technique the new car was remarkable.

Philippe Charbonneaux is the designer of the car, a successful compromise between a very luxury family saloon and a middle size estate car. The design of four doors and an extra fifth door was the first of its kind in the middle class range. Apart from that the interior could be changed in seven ways.

CIE constructor Yves George applied a combination of remarkable techniques: torsion bars, independent wheel mounting, aluminium engine with cylinder liners, closed cooling system with automatic cooling fan.

All these technical innovation and progressive design combined in one car delivered to the Renault 16 the award ’Car of the Year 1965’. Until the ‘Salon de Geneve’ there were three versions: L, GL and GLS. All three had the 1470cc engine which delivered 55hp. In March 1968 marketed a sporting R16 with much more power and a totally new dashboard: the Renault 16 TS. The engine has a capacity of 1565 cc and delivers 83 hp. March 1969 Renault presented the first Renault with computer regulated automatic transmission: Renault 16 TA with the 1565 cc engine, now delivering 67 hp.

September 1970 appears the only distinctive change in the looks of the car: the typical shaped rear lights are being replaced by more ordinary rectangular types and the chrome striping on the fifth door is being replaced by an enlarged and black one. The versions GL and GLS no longer exist, hence they are now baptised L and TL and fitted with the engine same as in the TA.

The final ‘top of the bill’ car is being launched in September 1973: Renault 16 TX. The car has a 1647 cc engine that offers 93 hp, five gears, electric windows in front, central door locking, roof spoiler, rearwindscreenwiper and –washer, four square headlights, Gordini wheels and had as options: automatic gear change, tinted windows, air co, leather interior, slide roof, Dunlop wheels, metallic spray.

After a decade of success Renault decided to diminish the variety of R16 versions little by little. The L and TS were no longer produced in 1977. The TL version (with 55 hp) had 1978 as its last year of production. End of 1979 the production of the TL (with 66 hp), TL automatic, TX and TX automatic had come to an end. A remarkable, evolutionary and up till now multi-copied vehicle had been spread throughout the world more than a 1,8 million times (and how little are left now a days).

www.renault16.com
Andere Renault
1899 Renault Type B Coupe, 1964 Renault R8 Coupe (Ghia), 1965 Renault 16, 1972 Renault 5, 1972 Renault Alpine A310 Special (Coggiola), 1979 Renault Le Car Van (Heuliez), 1981 Renault Alpine GTA (Heuliez), 1981 Renault Eve, 1983 Renault Gabbiano (ItalDesign), 1983 Renault Vesta, 1984 Renault Espace, 1987 Renault Vesta II, 1988 Renault Megane (Coggiola), 1990 Renault Laguna, 1991 Renault Scenic (Coggiola), 1992 Renault Reinastella, 1992 Renault Twingo, 1992 Renault Zoom, 1993 Renault Racoon, 1994 Renault Argos, 1994 Renault Espace F1, 1994 Renault Long Cours (Heuliez), 1994 Renault Ludo, 1994 Renault Modus, 1995 Renault Evado, 1995 Renault Initiale, 1995 Renault Next, 1996 Renault Fiftie, 1997 Renault Pangea, 1998 Renault Espider (Sbarro), 1998 Renault Vel Satis, 1998 Renault Zo, 1999 Renault Avantime, 2000 Renault Koleos, 2000 Renault Operandi, 2001 Renault Talisman, 2002 Renault Ellypse, 2002 Renault Megane II, 2003 Renault Be Bop Sport Concept, 2003 Renault Be Bop SUV Concept, 2004 Renault Fluence, 2004 Renault Modus, 2004 Renault Trafic Deck’Up, 2004 Renault Wind, 2005 Renault Egeus, 2005 Renault Zoe, 2006 Renault Altica, 2006 Renault Koleos , 2006 Renault Nepta, 2006 Renault Twingo , 2007 Renault Clio Grand Tour, 2007 Renault Kangoo Compact, 2007 Renault Laguna Coupe, 2008 Renault Megane, 2008 Renault Megane Trophy, 2008 Renault Ondelios , 2008 Renault Sand’up, 2008 Renault ZE, 2009 Renault Fluence Z.E. Concept, 2009 Renault Kangoo Z.E. Concept, 2009 Renault Samsung eMX, 2009 Renault Twizy Z.E. Concept, 2009 Renault Zoe Z.E. Concept, 2010 Renault DeZir, 2010 Renault Sandero Stepway, 2011 Renault Captur, 2011 Renault Frendzy, 2011 Renault R-Space, 2011 Renault Samsung SM7, 2012 Renault Alpine A110-50, 2012 Renault DCross, 2013 Renault Initiale Paris, 2013 Renault Twin’Run, 2013 Renault Twin’Z, 2014 Renault EOLAB, 2014 Renault Kwid, 2015 Renault Alaskan, 2015 Renault Coupe Corbusier, 2016 Renault Trezor, 2017 Renault RS 2027 Vision, 2017 Renault Symbioz, 2018 Renault Arkana, 2018 Renault EZ-GO, 2018 Renault EZ-Pro, 2018 Renault EZ-Ultimo, 2018 Renault K-ZE
Relevante Artikel:
Десять автомобилей, которые потрясли мир
Н. Розанов
Журнал "Автомобили" 01-2000
Коварные убийцы и мотыльки (Стиль 70-х)
Н. Розанов, кандидат искусствоведения.
Журнал "АВТОМОБИЛИ", 11-1998
Kommentare
Сергей
Samstag, 6. August 2011
Очень красивый автомобиль!!!
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren