| |
Deutsch

1983 Buick Questor

Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983 - Detroit'83
Buick Questor, 1983 - Detroit'83
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983 - Interior
Buick Questor, 1983 - Interior
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Buick Questor, 1983
Bilder: General Motors Corp.; Concept Car Central
Bewertung:  36    -6    +42
Entering into the computer age, Buick released the futuristic Questor concept vehicle in 1995 that showcased the latest in emerging electronic. Features included a special programmed laser key that unlocked the doors, an automatic adjusting light-sensitive windshield, navigation center for monitoring maps, self-adjusting rear spoiler, and rear view miniature solid state TV camera. Variable car positions enabled the Questor to be adjusted robotically from a lowered, theft-deterrent park setting to a personalized driving position.

www.chicagoautoshow.com


General Motors had taken over 5 months alone to complete the plans for the Questor’s computer systems. Buick is General Motors‘ electronic study division, and had packed all the latest technology into a single automobile. Though the instrument panel had no instruments, the monitor near the steering wheel provided a clear wide-angle view of the rear. There were no exterior door handles or side minors. Most of the gauges and controls were placed on either the steering wheel or the central transmission tunnel dividing the two front seats. A laser key system operated on an invisible light beam. By pressing a switch contained in a hand-held unit raised the car about six inches for easier entry. The laser key opened the door and turned on all on-board systems - including the pop-up systems sentinel - and automatically adjusted the seat, pedals, steering column, and entertainment and interior systems to the personal settings of the driver. When the doors were closed, the car automatically lowered to driving position. The laser key replaced the standard ignition key. Pressing it again would activate all the accessories: the system sentinel dropped out of sight and the rear-view television monitor, navigation center, and touch command center would activate. When the engine was running, the instrument panel rose from the base of the windshield. Since this panel was transparent, it did not tamper with the driver's sight of the road. There was also a voice-activated radiotelephone. When the Questor reached 25 mph, the front end nosed down for better fuel economy and aerodynamics. The rear end rose up three inched when cruising at highway speeds. In total, there were more than fourteen computers that the Questor ran on; all of which are fully-functional.

Concept Car Central


Середина 70-х годов выдалась для корпорации General Motors донельзя хлопотной и суетной: арабское нефтяное эмбарго, борьба за экономию каждого грамма топлива, уменьшение габаритов сперва "полноразмерных" моделей, затем "промежуточных", потом "компактных" — фактически низведение этих последних до уровня экономичных малолитражек.. Более десяти лет отделению Buick было вообще не до перспективных прототипов: куда там заглядывать в отдаленное будущее, ежели не знаешь толком, что с тобою будет завтра!.. Только в начале восьмидесятых появилась возможность хоть немного перевести дух. И вот — концепт Buick Questor 1983 года.

Строго говоря, это был не столько автомобиль, сколько такой довольно большой и передвижной (но не самодвижущийся) шкаф с электроникой, которому придали форму легковой машины. Двигателя у этого прототипа не было вовсе, и трансмиссии — тоже; зато наличествовали многочисленные хитроумные приспособления для автоматического контроля за тем и этим, вполне работоспособные к тому же. Какой только электроники не содержал в себе этот красный и обтекаемый, точно пуля автомобиль Buick Questor! Одна из первых в мире автомобильных навигационных систем, еще автономная (без выхода на спутниковую связь, только с картой), устройство управления фарами, централизованный диагностер для всех систем автомобиля, в том числе и электроники, приборная панель с проекцией важнейших данных на лобовое стекло, даже телекамера заднего обзора — как на Buick Centurion...

Четырнадцать бортовых микрокомпьютеров управляли высотою дорожного просвета и жесткостью подвески, выдвигали спойлеры и, в зависимости от скорости движения, выбирали угол их наклона, исполняли обязанности противоугонной системы, запоминали предпочитаемые водителем и пассажирами положения сидений; даже дверь отпиралась дистанционно не по команде с вульгарного радиопередатчика, а лазерным лучом. Кое-что из опробованного тогда впервые в автомобиле Buick Questor сейчас уже доведено до ума и применяется на серийных автомобилях (например, устройство отображения показаний приборного щитка на лобовом стекле); доработка других систем продолжается и поныне.

auto-planet.org.ua
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren