| |
Deutsch

Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars

Tags: Blog, 1960s, one-off, truck
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Norman Holtkamp's Cheetah High-Speed Transporter (1961): Super-Hauler for Race Cars
Bilder: www.kustomrama.com; www.onlineadjunct.com
Bewertung:  2    -3    +5
Неоконченная пьеса про алюминиевого «Гепарда»

Когда в середине 50-х годов прошлого века американскому дилеру Volkswagen и Porsche Норману Хольткампу (Norman Holtkamp) довелось увидеть фотографию знаменитого транспортёра Mercedes-Benz, созданного специально для перевозки легендарных «серебряных стрел», он понял «Вот оно!». Норману, в прошлом занимавшемуся гонками, доводилось перевозить гоночные автомобили к месту старта соревнований в обычных трейлерах, и идея создания специального скоростного перевозчика для гоночных болидов захватила его мысли. Спустя некоторое время Хольткамп приобрёл разбитый седан Mercedes-Benz 300 — он-то и стал отправной точкой для будущего транспортёра.

Хольткамп хотел, чтобы его детище могло развивать скорость 180 км/ч, поэтому он немного модернизировал подвеску Mercedes и заменил силовой агрегат: немецкий мотор уступил место форсированному до 300 л.с восьмицилиндровому мотору от Chevrolet Corvette, соединённому с трёхступенчатой КПП. Первые эскизы транспортёра, получившего имя Cheetah — «Гепард», — нарисовал дизайнер Дэйв Дил (Dave Deal). Затем Норман приобрёл кабину от Chevrolet El Camino 1960 года, фары и бампер от Chevy Corvair и отвёз детали в Лос-Анджелес в кузовное ателье Траутмана-Барнса (Troutman-Barnes). В 1961 году Cheetah был готов: носовая часть и кузов транспортёра были выполнены из алюминия, мотор располагался за передней осью.

Хольткамп планировал выпускать Cheetah под заказ, но высокая цена — $16 000 — отпугнула потенциальных клиентов. К тому же первые рейсы с гоночным автомобилем команды Retzloff Racing Team выявили проблемы с управляемостью Cheetah: при резком торможении на спуске задние колёса транспортёра отрывались от земли, и «Гепард» бился носом о дорогу. Чтобы исправить этот недостаток, Хольткамп решил удлинить базу Cheetah и перенёс мотор ближе к центру автомобиля. К сожалению, Норман так и не закончил доработки транспортёра и в начале 1970-х годов продал его в полуразобранном виде Дину Муну (Dean Moon), известному производителю запчастей для хот-родов.

Мун планировал заменить барабанные тормоза от Mercedes-Benz на дисковые и завершить проект, но, к сожалению, из-за землетрясения 1971 года эта задумка так и не была выполнена. Транспортёр простоял на задворках мастерской Муна до конца 1980-х годов. После смерти Муна транспортёр купил коллекционер Джин Дигнэн (Jim Deegnan), который оснастил Cheetah гидроусилителем руля, модернизировал тормоза и заменил проводку, а в 2006 году владельцем уникального автомобиля стал коллекционер Джефф Хакер (Geoff Hacker).

Увы, ни один владелец так и не закончил работу на кузовом Cheetah: уникальный дизайн Траутамана-Барнса был утрачен после удлинения базы, и автомобиль так и пугает случайных зрителей обшарпанным кузовом и голым шасси. Впрочем, оригинальному транспортёру Mercedes, ставшему прообразом «Гепарда», повезло ещё меньше: после трагедии 1955 года в Ле-Мане, когда погибло 79 зрителей, знаменитые «серебряные стрелы» покинули гонки, и уникальный грузовичок был уничтожен в 1967 году...

МИХАИЛ БУЛАНОВ - pickupinfo.ru


Often referred to as the “Moon Transporter,” this El Camino–faced custom hauler started out as the “Cheetah Transporter” and was originally built by Norman Holtkamp, who was inspired by the Uhlenhaut Mercedes transporter used by the Benz racing team in the early ’50s. Dean Moon bought the Cheetah from Holtkamp, and it still exists today, in the care of automotive historian Geoff Hacker.

www.hotrod.com


Southern California racer attempts to outdesign Mercedes in the one-off transporter arena

Norman Holtkamp had a problem. While first racing midgets on the West Coast, then later becoming involved in sports car racing, he saw firsthand how ineffective, albeit necessary, trailers were for transporting race cars. Trailers swayed at speed; they were unpredictable on slippery surfaces; and backing up with a trailer takes skill and coordination.

Holtkamp made a living selling and tuning Volkswagens and Porsches from his shop in Inglewood, California, but it was another Teutonic carmaker that provided him with the inspiration to deal with the trailering problem: Mercedes-Benz, with its blue Rennabteilung transporter, a severely cab-forward hauler that carried Mercedes' grand prix cars around piggyback style.

Mercedes-Benz built its one-off transporter in 1954; the European press loved it, and photos of the transporter trickled across the Atlantic over the following few years. In about 1958, Holtkamp had designer Dave Deal convert his sketches into an actual design. He then found a wrecked Mercedes 300 S sedan, the same car that donated its chassis to the Mercedes transporter, and stripped the body from the chassis so he could cut 20 inches from the wheelbase and graft a cantilevered frame section forward of the front wheels to hold the cab section.

While the Mercedes transporter topped out at 105 MPH, Holtkamp wanted his version to zip up to 112 MPH, so he ditched the Mercedes drivetrain and installed a tuned Corvette small-block V-8, backed by a three-speed manual transmission. And while the Mercedes transporter mounted the engine ahead of the front axle, Holtkamp placed the engine and transmission behind the front wheels. The 300 S swing axle remained at the other end of the driveshaft. A ballast tank and two 24-gallon fuel tanks at the rear helped distribute weight. When it came time to mount the body, Holtkamp managed to convince Chevrolet to sell him the cab section from a 1959 El Camino. He then took the chassis and cab to Los Angeles-based Troutman-Barnes, already well known for building race car bodies, and had their fabricators hammer a nosepiece for the cab out of aluminum, then build the entire body aft of the cab from aluminum. Troutman-Barnes enclosed the entire body, creating 150 cubic feet of cargo space. Atop the rear body section, Troutman-Barnes installed the ramps built of 1/4-inch aluminum.

Holtkamp finished the transporter sometime around 1961. He made vague comments about building a few others and offering them for sale at $16,000 each, but those plans never materialized. Instead, he hauled race cars to events in and around Southern California and later stretched the wheelbase of the Cheetah from the original 94 inches to a total of 124 inches to aid in the transporter's on-highway handling.

Partway through stretching the wheelbase and after he'd discarded most of the Troutman-Barnes body, Holtkamp sold the Cheetah--with just 3,000 miles logged on it--to Dean Moon, of the eponymous speed shop. Moon sent the Cheetah to Hurst/Airheart's shop to have the stock drum brakes replaced with discs, but shortly after, during the February 1971 San Fernando earthquake, a portion of the Hurst/Airheart building fell over the transporter. The building hardly touched the transporter, but the disc brake conversion was never completed, so the transporter sat on jackstands until after Moon's death in 1987, when it was sold to race car collector Jim Degnan. Degnan updated the chassis, then sold the driveable transporter to Florida oddities collector Geoff Hacker in December 2006.

Daniel Strohl - Hemmings Motor News (May, 2009)
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren