| |
Deutsch

Waterman Arrowbile (1937): Первая успешная модель летающего автомобиля

Waterman Aerobile (1937)
Waterman Aerobile (1937)
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937): Первая успешная модель летающего автомобиля
Waterman Arrowbile (1937): Первая успешная модель летающего автомобиля
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Aerobile (1937)
Waterman Aerobile (1937)
Waterman Arrowbile (1937) - #3 in flight
Waterman Arrowbile (1937) - #3 in flight
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937)
Waterman Arrowbile (1937): Smithsonian Institution National Air and Space Museum
Waterman Arrowbile (1937): Smithsonian Institution National Air and Space Museum
Bilder: aerofiles.com; aviadejavu.ru
Bewertung:  4    -1    +5
Arrowplane
- Arrowbile precursor, establishing its aerodynamic configuration. Not roadable.

Arrowbile
- Road going version, 3 built. 4th modified to aircraft-only configuration.

Aerobile
- 5th completed Arrowbile renamed, though not by Waterman.
21 февраля1937 г. в Калифорнии были проведены успешные испытания (совершен первый полет) модели под названием "Стрелобиль" (Arrowbile).

Главным отличием от предыдущей модели "Arrowplane" стала возможность передвижения самолета по шоссе "по автомобильному". Для этого демонтировалось крыло, стопарился (или даже снимался) пропеллер, привод переключался на задние колеса - и "Стрелобиль" мчался по автодорогам.

Фактически, "Стрелобиль" стал первым успешным, действительно летающим автомобилем. Конструктором "Стрелобиля" был Уалдо Уотермен (Waldo Waterman).

"Стрелобиль" был двухместным, на земле мог разгоняться до 110 км/час и до 200 км/час в воздухе. Трёхколёсный аппарат так же, как и Curtiss Autoplane, имел толкающий пропеллер. Двигатель - шестицилиндровый автомобильный Studebaker мощностью в 100 л.с., привод на колеса через обычный дифференциал, на пропеллер - через ременный привод. В конструкции широко использовались элементы серийных автомобилей. На приборной панели красовались компас, высотомер и индикатор лётной скорости.

Предполагалось, что "Стрелобили" будут продаваться без крыльев (без крыльев аппарат регистрировался как мотоцикл), а крылья можно будет брать в аренду и прицеплять на аэродромах.

C 1934 по 1957 было изготовлено пять летающих машин, из них три по первоначальному проекту, остальные две уже в 40х-50х с различными изменениями в конструкции.

Arrowbile был удачной конструкцией, успешно летал - неясно правда насколько легко и быстро он трансформировался из автомобиля в самолет и обратно.


Waldo Dean Waterman was another competitor in the Flivver competition to build an inexpensive plane. In 1934, he created the Arrowplane, an odd-looking craft with large wings and no tail. The prototype incorporated many standard auto components, including a Ford radiator grill, a steering wheel and headlights. In addition to designing other aircraft, Waterman continued to refine this design. By 1957, he designed Aerobile #6 plane, which also had removable wings. The Aerobile did fly, but it was never certified for flight by aviation authorities.


Waldo Waterman wanted aviation pioneer Glenn Curtiss to like him in the worst way. Inspired by what was apparently Curtiss' casual remark about driving an airplane away from the field, Waterman spent years developing a roadable airplane. In 1934, he flew his first successful prototype, the "Arrowplane," a high-wing monoplane with tricycle wheels. On the ground, the wings folding against the fuselage like those of a fly (now would be a good time to note that Waterman must have been crazy to get airborne in such a contraption). Nonetheless, the Arrowplane goes down as the first real flying car. Two decades later, Waterman finally perfected, if that's the word, what he then called the Aerobile, configured as a swept-wing "pusher" (prop in the back). There were few customers with so consummate a death wish as to order their own Aerobile, and Waterman's one working car-plane eventually wound up in the Smithsonian, where it can't kill anyone.
Quelle: businessweek.com; The 50 Worst Cars of All Time - www.time.com
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren