|
English
|

1961 Maserati 5000 GT Coupe (Bertone)

Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961 - Design Sketch by Giugiaro
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961 - Design Sketch by Giugiaro
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961 - Interior
Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961 - Interior
Images: www.classiccarcatalogue.com; www.saica.org; www.maserati-indy.co.uk
Rating:  24    -1    +25
Maserati 5000GT (#104.004) 'Turin Show car' by Bertone
The Maserati 5000 GT sports car was truly a car 'Fit for a King', for it was the Shah of Persia, now Iran, who instigated the concept of this true supercar.

When in 1958 the regulatory body of motor sport, the FIA, decided to reduce the maximum engine size for the World Sportscar Championship to 3000cc, Maserati, who had had a real championship contender in the 450S, were left with several 5-litre V8 engines on their hands.

In 1959 the Shah, a great Maserati enthusiast, commissioned a road going sports car with the 5-litre race engine. Maserati decided to mount the engine in a modified 3500GT chassis. This car became known as the 5000GT 'Shah of Persia' and gave rise to a limited production of 'custom made' 5000GTs.

The term 'custom made' can easily be applied to this model for no two cars were identical even if some of the differences were only minor. Some of the world's richest and most influential people wanted to own a 5000 GT most notably the Aga Khan, Italian industrialist Giovanni Agnelli and American multimillionaire sportsman Briggs Cunningham.

The most common, if you can call 22 out of a total production of 34 cars built between 1959 and 1965 common, 5000 GT was the car with coachwork by Allemano. Allemano's 5000 GT was conservative in design when compared with the other examples by Touring (3), Frua (3), Monterosa (2), Pinin Farina (1), Ghia (1), Michelotti (1) and Bertone (1) but still oozed class.


Вскоре после того, как компания Maserati освоила серийное производство "3500GT", она прекратила свое участие в спортивных соревнованиях. Причиной тому трагедия, произошедшая с одним из ее 4,5-литровых автомобилей на этапе чемпионата мира среди спортивных машин в Каракасе (Венесуэла). К этому несчастью прибавились огромные финансовые потери на заказе технологического оборудования для спортивных машин.

В результате у Maserati остался небольшой, но очень ценный запас двигателей V8 для гоночных машин "450S". Это подтолкнуло компанию к созданию автомобиля "5000GT" с данным мотором. "5000GT" представлял собой сочетание 5-литрового двигателя V8 с четырьмя распредвалами и заимствованной у "3500GT" ходовой частью, получившей передние дисковые тормоза.

Так появилась первая дорожная модель Maserati с V-образным 8-цилиндровым двигателем, впервые показанная на Туринском автосалоне 1959 г. и поставленная на производство в октябре того же года. Кузова для нее поставляли лучшие итальянские фирмы. Больше всего кузовов - 22 штуки - изготовила Allemano ("Аллемано"), по 3 поставили Touring ("Туринг") и Frua ("Фруа"), 2 - Monterosa ("Монтероза") и по одному - Ghia, Pininfarina, Michelotti ("Микелотти") и Bertone ("Бертоне"). Варианты от Allemano и Michelotti отличали блок-фары – большая экзотика в то время.

Такие изготовленные вручную автомобили, чрезвычайно дорогие и очень скоростные, быстро подняли международный авторитет компании Maserati. Она стала признанным производителем суперавтомобилей. Maserati 5000GT конкурировала с Ferrari V12. Продавалась она по огромной цене. Всего выпустили чуть больше тридцати штук. Первый экземпляр достался иранскому шаху, все остальные были раскуплены «сливками» общества, которых не отпугивала неприлично высокая стоимость данного автомобиля.
Source: www.maserati-alfieri.co.uk; avtoclassika.com
Coachbuilder: Bertone
1942 Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe (Bertone), 1952 Abarth 1500 Coupe Biposto (Bertone), 1953 Alfa Romeo B.A.T. 5 (Bertone), 1953 Arnolt Bristol (Bertone), 1953 Aston Martin DB 2/4 (Bertone), 1953 Aston Martin DB2/4 Drophead Coupe (Bertone), 1953 Dodge Zeder (Bertone), 1953 Fiat Siata 8V (Bertone), 1954 Alfa Romeo 2000 Sportiva (Bertone), 1954 Alfa Romeo B.A.T. 7 (Bertone), 1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint (Bertone), 1954 Aston Martin DB2/4 Spider (Bertone), 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9 (Bertone), 1955 Alfa Romeo Giulietta Spider (Bertone), 1956 Abarth 750 (Bertone), 1956 Abarth Record (Bertone), 1957 Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (Bertone), 1957 Fiat Stanguellini 1200 Spider (Bertone), 1957 Jaguar XK150 (Bertone), 1958 Abarth Alfa Romeo 1000 (Bertone), 1958 NSU Sport Prinz (Bertone), 1959 Maserati 3500 GT Coupe (Bertone), 1959 OSCA 1500 (Bertone), 1960 Ferrari 250 GT Prototype EW (Bertone), 1960 Gordon-Keeble GT (Bertone), 1961 ASA 1000 GT (Bertone), 1961 Aston Martin DB4 GT Jet (Bertone), 1961 BMW 3200 CS (Bertone), 1961 Ferrari 250GT (Bertone), 1961 Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1962 Iso Rivolta GT (Bertone), 1962 Simca 1000/1200S Coupe (Bertone), 1963 Alfa Romeo 2600 Sprint HS (Bertone), 1963 Chevrolet Corvair Testudo (Bertone), 1963 Iso Grifo (Bertone), 1964 Alfa Romeo Canguro (Bertone), 1965 Fiat 850 Spider (Bertone), 1965 Ford Mustang (Bertone), 1966 Jaguar FT (Bertone), 1966 Lamborghini Miura (Bertone), 1966 Porsche 911 Roadster (Bertone), 1967 Alfa Romeo Montreal Expo Prototipo (Bertone), 1967 Fiat 125 Executive (Bertone), 1967 Jaguar Pirana (Bertone), 1967 Lamborghini Marzal (Bertone), 1968 Alfa Romeo Carabo (Bertone), 1968 Bertone Panther, 1968 Lamborghini Espada (Bertone), 1968 Lamborghini Miura Roadster (Bertone), 1969 Autobianchi Runabout (Bertone), 1969 BMW 2800 Spicup (Bertone), 1969 Fiat 128 Coupe (Bertone), 1969 Iso Lele (Bertone), 1970 Bertone Shake, 1970 BMW 2200 TI Garmisch (Bertone), 1970 Lancia Stratos Zero (Bertone), 1971 Lamborghini Countach (Bertone), 1971 Lancia Stratos HF (Bertone), 1972 Citroen Camargue (Bertone), 1972 Fiat X1/9 (Bertone), 1972 Maserati Khamsin (Bertone), 1972 Suzuki Go (Bertone), 1973 NSU Trapeze (Bertone), 1974 Fiat 127 Village (Bertone), 1974 Lamborghini Bravo (Bertone), 1974 Maserati Quattroporte II (Bertone), 1975 Fiat 131 Abarth (Bertone), 1975 Fiat Visitors Bus (Bertone), 1975 Fiat X1/9 Dallara (Bertone), 1976 Alfa Romeo Navajo (Bertone), 1976 Ferrari Rainbow (Bertone), 1977 Jaguar Ascot (Bertone), 1978 Lancia Sibilo (Bertone), 1979 Volvo Tundra (Bertone), 1980 Lamborghini Athon (Bertone), 1981 Mazda MX-81 Aria (Bertone), 1982 Citroen BX (Bertone), 1983 Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1984 Chevrolet Ramarro (Bertone), 1986 Citroen Zabrus (Bertone), 1988 Lamborghini Genesis (Bertone), 1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone), 1991 Lotus Emotion (Bertone), 1992 Bertone Blitz, 1992 Fiat Cinquecento RUSH (Bertone), 1994 Bertone ZER (Zero Emission Record), 1994 Fiat Punto Racer (Bertone), 1994 Porsche Karisma (Bertone), 1995 Lancia Kayak (Bertone), 1995 Opel Maxx (Bertone), 1996 Citroen Berlingo Coupe de Plage (Bertone), 1996 Fiat Enduro (Bertone), 1996 Opel Slalom (Bertone), 1997 Alfa Romeo Sportut (Bertone), 1998 Bertone Pickster, 1999 Alfa Romeo Bella (Bertone), 2000 Bertone Slim, 2001 Oldsmobile O4 (Bertone), 2001 Opel Filo (Bertone), 2001 Saab 9X (Bertone), 2002 Bertone Novanta, 2003 Alfa Romeo GT Coupe (Bertone), 2003 Bertone Birusa, 2003 Opel Insignia (Bertone), 2004 Aston Martin Jet2 (Bertone), 2005 Cadillac Villa (Bertone), 2006 Bertone Suagna, 2007 Chery A6CC Coupe (B23) (Bertone), 2007 Fiat Barchetta (Bertone), 2008 Bertone B.A.T. 11, 2009 Bertone Mantide, 2010 Alfa Romeo Pandion (Bertone), 2011 Jaguar B99 (Bertone), 2011 Jaguar B99 GT (Bertone), 2012 Bertone Nuccio, 2013 Aston Martin Jet 2+2 (Bertone)
Other Maserati
1932 Maserati V4 Sport (Zagato), 1934 Maserati 1100 Tipo 4CS, 1947 Maserati A6 1500 Berlinetta Speciale (Pininfarina), 1949 Maserati A6G 1500 Panoramica (Zagato), 1954 Maserati A6G (Zagato), 1954 Maserati A6GCS Berlinetta (Pininfarina), 1955 Maserati A6G Spider (Zagato), 1956 Maserati A6G/2000 Spyder (Frua), 1957 Maserati 3500 GT (Allemano), 1957 Maserati 3500 GT Coupe (Touring), 1957 Maserati 450S Coupe (Zagato), 1959 Maserati 3500 GT Coupe (Bertone), 1959 Maserati 3500 GT Spider (Frua), 1959 Maserati 3500 GT Spyder (Vignale), 1959 Maserati 5000 GT (Touring), 1960 Maserati 5000 GT (Monterosa), 1961 Maserati 3500 GTI Coupe (Frua), 1961 Maserati 5000 GT (Ghia), 1961 Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1961 Maserati 5000 GT 'Gianni Agnelli' (Pininfarina), 1961 Maserati 5000 GT Indianapolis (Allemano), 1961 Maserati 5000GT (Michelotti), 1962 Maserati 3500 GT (Touring), 1962 Maserati 3500 GT 'Tight' (Boneschi), 1962 Maserati 3500 GTI Coupe (Frua), 1962 Maserati 5000 GT (Frua), 1962 Maserati Sebring (Vignale), 1963 Maserati 3500 GTI Spider (Vignale), 1966 Maserati 3500 GT Coupe (Moretti), 1966 Maserati Ghibli (Ghia), 1966 Maserati Mexico (Vignale), 1968 Maserati Ghibli Spider (Ghia), 1968 Maserati Simun (Ghia), 1969 Maserati Indy (Vignale), 1971 Maserati Bora, 1972 Maserati Boomerang (ItalDesign), 1972 Maserati Khamsin (Bertone), 1974 Maserati Coupe (ItalDesign), 1974 Maserati Quattroporte II (Bertone), 1984 Maserati Biturbo Spyder (Zagato), 1988 Maserati Karif (Zagato), 1995 Maserati Auge (Castagna), 2000 Maserati Buran (ItalDesign), 2001 Maserati 320S (ItalDesign), 2003 Maserati Kubang GT Wagon (ItalDesign), 2003 Maserati Quattroporte (Pininfarina), 2005 Maserati Birdcage 75th (Pininfarina), 2007 Maserati GS (Zagato), 2008 Maserati A8 GCS Berlinetta (Touring), 2008 Maserati Bellagio (Touring), 2008 Maserati Chicane (IED), 2011 Maserati Kubang, 2014 Maserati Alfieri, 2015 Maserati Mostro (Zagato)
Comments
Jan Grob
Sunday, April 5, 2015
Hello, This 5000GT made by Bertone is the most beautyfull one. Who owns it? Is it for sale?
Could I have more pictures of it, in color, please?
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments