|
English
|

1964 Ford Mustang

1964-1/2 Ford Mustang Convertible, 1964
1964-1/2 Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible Ad, 1964
Ford Mustang Convertible Ad, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964 - Interior
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964 - Interior
Shelby GT 350, 1965
Shelby GT 350, 1965
Ford Mustang GT 2+2 Fastback, 1966
Ford Mustang GT 2+2 Fastback, 1966
Images: www.carculture.com
Rating:  18    -1    +19
#58 - The 100 most beautiful cars (The Daily Telegraph)

Ford Mustang, стал классическим примером грамотной маркетинговой политики, разработанной Ли Якоккой (L. Iacocca).
The 1964-1/2 Mustang is the original and quintessential Ford Mustang. It originally debuted at the 1964 New York World Fair and was sold for an astonishing $2,368. Because of the price and unparalleled style, the car helped to usher in the muscle car era. It featured a 289 cid V8 engine that produced 210 horsepower. This car was so important to not only the automotive industry but the United States as a whole that it was issued its very own commemorative postage stamp in 1999.


The Mustang came along at the right time, when the first of the baby boomers were coming into young adulthood and their forty-ish parents, about to be free of their offspring, could think about something other than four-door sedans and station wagons. So there were two generations that were ripe for buying something both financially accessible and sporty. The car was so perfectly attuned to the market that some 400,000 were snapped up in the first year of production, a record. The base price for a wheezing six-cylinder Falcon engine with a three-speed gearbox and drum brakes was $2368, but even when equipped with a high-performance V-8, the Mustang was a tremendous bargain.

Joe Oros led the winning design team, and quite a lot of the classic 1961 Lincoln Continental shows up in the car, especially the fender profile with the slight rear kickup. The front end, with the high rectangular center grille, is closely patterned on the 1950s Dual-Ghia, styled by Chrysler's Virgil Exner. Once again, nothing is simple in the car-design business. Don Kopka, who retired as Ford design VP in 1987, did the first Mustang restyling when he arrived from Chrysler. He told me he'd thought the Mustang was too flat and rectilinear, so he made the 1967 car rounder and fatter, but he eventually believed "the '64-1/2 was much better," a handsome admission from any designer.

When the project was first conceived at GM, Mustang was one of many "cowboy movie" names that were entertained, most of which have subsequently shown up on cars and trucks -- Bronco, Scout, Pony, Palomino, and Pinto come to mind -- but the now-iconic name didn't really matter. It could have been called Cayuse or Silver, two suggestions not yet used, because it was the concept and the look that mattered, as proven by the Mustang II deviation. To quote another bit from Barney Clark's document, "You could, in a sense, 'style it and forget it' -- there would be no necessity for yearly revisions or major face-lifts." Today's successful retro design just about proves that thesis.


Появление на свет этой разработки проходило на фоне черной полосы в жизни концерна Ford. Недавний провал модели Edsel принес убыток в 250 млн. долларов и, казалось, твердо убедил Генри Форда II в том, что любые перспективные исследования рынка дело если не гиблое, то убыточное точно. В этой связи новая модель рождалась как модификация «компакта» Falcon. Неспешный ход работ был резко форсирован после того, как менеджер по планированию продаж «увидел» новую модель настолько четко, что смог «завести» Якокку и всю его команду на круглосуточную работу в три смены. Вначале разработали социальный адрес машины и ее имидж. По имеющейся информации, потребитель жаждал увидеть дальнейшую генерацию Thunderbird, но в более демократичном секторе и предназначенную не только «для мужчин». В тоже время новая модель должна была по-прежнему оставаться машиной для «фанов» и любителей развлекательных поездок. Композицию основного объема кузова решили заимствовать от Lincoln Mark II, у которого был чрезвычайно динамичный силуэт благодаря очень длинному капоту и укороченному багажнику. Для «злости» на машину установили узкие, напоминающие лезвие ножа бамперы и глубоко посаженную в нишу облицовку радиатора с фигуркой бегущего мустанга. Кроме этого, машина имела хищный «нос а ля Maserati» и подчеркивающие боевой характер зарешеченные отверстия обдува задних тормозов, от которых впрочем, пришлось отказаться, так как пара решеток прибавляла 5 долларов к цене, а после провала Edsel приходилось экономить каждый цент.

Популярность Mustang превысила успех Falcon и принесла фирме большие прибыли. Думается, что большая доля успеха заключалась и в удачно найденном решении внешнего облика новинки. Это подтверждали и многочисленные подражания основному объему кузова с длинным капотом и коротким багажником. Аналогично формируются силуэты таких автомобилей, как Mercury Cougar, Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, европейского Ford Capri и японской Toyota Celica. Идея динамичного силуэта была не нова и с успехом использовалась в 30-е и 40-е годы для формирования облика таких дорогих автомобилей, как Auburn и Duesenberg. В 70-е годы эта мода благодаря «Mустангу» вновь вернулась и начала быстро распространяться на сектор дорогих и престижных машин, таких, как Lincoln серии Mark и Cadillac Eldorado.
Source: blog.4wheelonline.com; www.automobilemag.com; Н. Розанов, Журнал "Автомобили" 9-1998
Other Ford
1907 Ford Model T, 1928 Ford Model A, 1950 Ford Muroc, 1953 Ford Vega, 1953 Ford X-100, 1954 Ford FX Atmos, 1955 Ford La Tosca, 1955 Ford Mystere, 1955 Ford Thunderbird, 1955 Ford X-1000, 1956 Ford Thunderbird Mexico, 1958 Ford De Paolo, 1958 Ford La Galaxie, 1958 Ford Nucleon, 1958 Ford Volante, 1958 Ford X2000, 1959 Ford Levacar Mach I, 1961 Ford Gyron, 1962 Ford Cougar 406, 1962 Ford Mustang I, 1962 Ford Seattle-ite XXI, 1963 Ford Allegro, 1963 Ford Cougar II (Vignale), 1963 Ford Maxima, 1963 Ford Mustang II Prototype, 1964 Ford Aurora, 1964 Ford GT40, 1964 Ford Mustang, 1964 Ford Turbine Truck, 1965 Ford Mustang (Bertone), 1965 Ford Mustang Mach 1 Prototype, 1965 Ford XP Bordinat Cobra, 1966 Ford Magic Cruiser, 1966 Ford Ranger II, 1967 Ford Allegro II Roadster, 1967 Ford Comuta, 1967 Ford Mach 2, 1967 Ford Ranger III, 1968 Ford Fiera, 1968 Ford Techna, 1968 Ford Thunderbird Saturn, 1969 Ford Super Cobra, 1969 Ford Thunderbird Saturn II, 1970 Ford Mach II, 1970 Ford Maverick Estate Coupe, 1970 Ford Mustang Milano, 1971 Ford GT-70 (Ghia), 1971 Ford Tridon, 1972 Ford Pinto Sportiva, 1973 Ford Mustela II (Ghia), 1974 Ford Coins (Ghia), 1974 Ford Sportiva II, 1975 Ford Flashback (Ghia), 1975 Ford Urban Car (Manx) (Ghia), 1976 Ford Corrida (Ghia), 1976 Ford Prima (Ghia), 1977 Ford Megastar (Ghia), 1978 Ford Fiesta Tuareg (Ghia), 1978 Ford GT80 (Colani), 1978 Ford Lucano (Ghia), 1978 Ford Megastar II (Ghia), 1978 Ford Microsport (Ghia), 1979 Ford GTK (Ghia), 1979 Ford Mustang IMSA, 1979 Ford Navarre (Ghia), 1979 Ford Probe I (Ghia), 1980 Ford Bronco Montana Lobo, 1980 Ford Granada Altair (Ghia), 1980 Ford Mustang RSX (Ghia), 1980 Ford Pockar (Ghia), 1980 Ford Probe II, 1981 Ford Aerovan (Ghia), 1981 Ford Avant Garde (Ghia), 1981 Ford Cockpit (Ghia), 1981 Ford EXP, 1981 Ford EXP-II (Ghia), 1981 Ford Probe III, 1981 Ford Shuttler (Ghia), 1981 Ford Super Gnat (Ghia), 1982 Ford AFV, 1982 Ford Brezza (Ghia), 1982 Ford Econocar, 1982 Ford Flair, 1982 Ford Probe IV, 1982 Ford Quicksilver (Ghia), 1982 Ford Topaz (Ghia), 1983 Ford Barchetta (Ghia), 1983 Ford Trio (Ghia), 1984 Ford Aerostar, 1984 Ford APV (Ghia), 1984 Ford Maya (ItalDesign), 1984 Ford Vignale Mustang (Ghia), 1984 Ford Vignale TSX-4 (Ghia), 1985 Ford Eltec, 1985 Ford Maya II EM (ItalDesign), 1985 Ford Maya II ES (ItalDesign), 1985 Ford Probe V (Ghia), 1985 Ford Urby (Ghia), 1986 Ford Cobra 230 ME, 1986 Ford Vignale TSX-6 (Ghia), 1987 Ford HFX Aerostar (Ghia), 1988 Ford Bronco DM-1, 1988 Ford Splash, 1989 Ford Fiesta Urba, 1989 Ford Prototype (Colani), 1989 Ford Saguaro (Ghia), 1989 Ford Via (Ghia), 1990 Ford F-150 Street, 1990 Ford Fiesta Bebop (Ghia), 1990 Ford ShocccWave, 1990 Ford Surf, 1990 Ford Zag (Ghia), 1990 Ford Zig (Ghia), 1991 Ford Contour, 1992 Ford Connecta (Ghia), 1992 Ford Focus (Ghia), 1993 Ford Mustang Mach III, 1993 Ford sub-B, 1993 Ford Synthesis 2010, 1994 Ford Arioso (Ghia), 1994 Ford PowerStroke, 1995 Ford GT-90, 1996 Ford Alpe (Ghia), 1996 Ford IndiGo, 1996 Ford Lynx (Ghia), 1996 Ford Saetta (Ghia), 1996 Ford Synergy 2010, 1996 Ford Vivace (Ghia), 1997 Ford Ka, 1997 Ford Powerforce, 1998 Ford Focus, 1998 Ford Libre, 1998 Ford Touring Ka (Ghia), 1999 Ford 021C, 1999 Ford P2000, 1999 Ford TH!NK city, 1999 Ford Thunderbird, 2000 Ford 24.7 Coupe , 2000 Ford 24.7 Pickup, 2000 Ford 24.7 Wagon, 2000 Ford Equator, 2000 Ford Prodigy, 2000 Ford Street Ka (Ghia), 2001 Ford Ex, 2001 Ford F-150 Lightning Rod, 2001 Ford Forty Nine (Ghia), 2001 Ford Start (Pininfarina), 2001 Ford Thunderbird Sports Roadster Concept, 2002 Ford GT-40, 2002 Ford MA, 2002 Ford Mighty F-350 Tonka, 2003 Ford 427, 2003 Ford Faction, 2003 Ford Freestyle FX, 2003 Ford GloCar , 2003 Ford Model U, 2003 Ford Mustang GT, 2003 Ford Visos, 2004 Ford Bronco, 2004 Ford Focus Concept, 2004 Ford Focus Vignale, 2004 Ford Shelby Cobra, 2004 Ford Shelby GR-1, 2005 Ford Equator, 2005 Ford Fairlane, 2005 Ford Iosis, 2005 Ford SAV, 2005 Ford Sport-Trac, 2005 Ford Synus, 2006 Ford 4-Trac, 2006 Ford F-250 Super Chief, 2006 Ford iosis X, 2006 Ford Mustang (ItalDesign), 2006 Ford Reflex, 2007 Ford Airstream, 2007 Ford Interceptor, 2007 Ford Verve, 2008 Ford Explorer America, 2008 Ford Transit Connect Taxi, 2009 Ford iosis MAX, 2010 Ford Start, 2011 Ford B-Max, 2011 Ford Evos, 2011 Ford Fiesta ST, 2011 Ford Vertrek, 2012 Ford EcoSport, 2013 Ford Atlas, 2013 Ford Escort, 2014 Ford Figo
Related articles:
Крепкие и мускулистые
Н. Розанов, кандидат искусствоведения.
Журнал "АВТОМОБИЛИ", 9-1998
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments