|
English
|

1977 Toyota CAL-1

Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Toyota CAL-1 Concept, 1977
Close in Chicago Auto Show, 1978
Close in Chicago Auto Show, 1978
In the foreground of the Toyota exhibit is a 3/4 rear view of the CAL-1, a prototype Celica, with unique design elements.
In the foreground of the Toyota exhibit is a 3/4 rear view of the CAL-1, a prototype Celica, with unique design elements.
Images: www.chicagoautoshow.com; Stepho’s Toyota Site; motor.ru
Rating:  8    -10    +18
Toyota CAL-1 (a leisure-oriented preview version of the Celica XX with the rear section modified for recreational use). The quick transformation of the rear section into a deck reminiscent of a pickup truck or a cruiser with rumble seats delighted the visitors.
Shown at the 1977 Tokyo Motor Show and the 1978 Chicago Auto Show.
It was based on the prototype Supra, which was a stretched version of the Celica.

The CAL-1, Supra and Celica were all designed at Calty, Toyota’s California design studio.

The rear decking opened into a pair of rear seats and the rear window opened into a wind deflector for the rear passengers.

Further portions of the rear decking could be removed to make it into a pickup.

The front was identical to the new Supra (not yet in production) and similar to the 1979 face lift used on the Celica.

Even though it was designed in California, it was right hand drive and had Japanese front mounted mirrors.


Shown at the 1977 Tokyo Motor Show (Oct-Nov) and the 1978 Chicago Auto Show, the CAL-1 was based on the prototype Supra.

The CAL-1, Supra and the new generation of Celica were all designed at Calty, Toyota's California design studio. Even though the CAL-1 was designed in California, it was right hand drive and had Japanese front mounted mirrors.

The rear decking opened into a pair of rear seats and the rear window opened into a wind deflector for the rear passengers. Further portions of the rear decking could be removed to make it into a pickup.


В 1973 году в США открылась CALTY – новая дизайн-студия Toyota, которая занималась внешностью и интерьерами японских автомобилей для североамериканского рынка. Существует она и по сей день, занимаясь внешностью американских Corolla, Camry и других моделей. А с чего же студия начинала? Удивительно, но с праворульного автомобиля, который и сейчас сложно классифицировать. Назывался он CAL-1.

CAL-1 представлял собой симбиоз австралийского юта (проще говоря пикапа), купе и... роскошной яхты, на которую намекает отделка «кормовой части» палубной доской. Задние сиденья CAL-1 могли полностью убираться, образовывая вместительный бокс за спинами водителя и пассажира.

Ну а если сиденья оставались в поднятом положении и не пустовали, то на них было относительно комфортно – от потоков набегающего ветра задних седоков спасал дефлектор, который представлял собой просто повернутое на 180 градусов заднее стекло. При этом у автомобиля сохранялся небольшой багажник, а дополнительную поклажу можно было закрепить на рейлингах, которые шли вдоль бортов.

Панорамная крыша и установленные на японский манер (то есть на передних крыльях) зеркала заднего вида – вот, в принципе, и все, чем, помимо необычной кормы, привлекал внимание концепт CAL-1. В остальном же это была практически готовая к производству Toyota Celica Supra, которая начала выпускаться в 1978 году в Японии.

Премьера CAL-1 состоялась сначала на Токийском автосалоне 1977 года, а позднее – на автошоу в Чикаго 1978 года. Публика проявила к автомобилю интерес, но умеренный: с практической точки зрения он был слишком экзотическим, а с эстетической – слишком близким к серийным моделям той эпохи. К слову, такое же оформление передней части, как у CAL-1, было в то время у обычной Celica, что тоже не играло прототипу на руку.

О том, какой двигатель или какое шасси находятся под кузовом концепта, никто особо не распространялся. Да и зачем? Удивить CAL-1 удивил, а большего от него и не требовали. Тем не менее, у Toyota тогда на руках были все карты, чтобы создать на базе Celica Supra эффектный спортивный ют и попытаться покорить с ним австралийский рынок. Но этими козырями японцы не воспользовались.
Source: Stepho’s Toyota Site; wiki
Other Toyota
1957 Toyota Proto, 1961 Toyota Toyopet X, 1962 Toyota Publica Sports, 1966 Toyota Concept, 1967 Toyota 2000GT, 1969 Toyota EX-1, 1969 Toyota EX-II, 1969 Toyota EX-III, 1970 Toyota Commuter, 1970 Toyota EX-7, 1971 Toyota RV-1, 1971 Toyota SV-1, 1972 Toyota RV-2, 1973 Toyota ESV, 1973 Toyota EV2, 1973 Toyota F101, 1977 Toyota CAL-1, 1977 Toyota F110, 1979 Toyota CX-80, 1979 Toyota Family Wagon, 1981 Toyota EX-11, 1981 Toyota F120, 1981 Toyota SV-2, 1983 Toyota FX-1, 1983 Toyota Palette, 1983 Toyota SV-3, 1983 Toyota TAC3, 1985 Toyota AXV, 1985 Toyota FXV, 1987 Toyota AXV-II, 1987 Toyota EV-30, 1987 Toyota FXV-II, 1987 Toyota GTV, 1989 Toyota 4500GT, 1989 Toyota RAV-Four, 1991 Toyota Avalon, 1991 Toyota AXV-III, 1991 Toyota AXV-IV, 1991 Toyota Fun Runner, 1993 Toyota AXV-V (I.DE.A), 1993 Toyota Raum, 1994 Toyota Funcruiser, 1995 Toyota FLV, 1995 Toyota Moguls, 1995 Toyota MR-J, 1995 Toyota Prius, 1997 Toyota e.com, 1997 Toyota Funcargo, 1997 Toyota Funcoupe, 1997 Toyota Funtime, 1997 Toyota MR-S, 1999 Toyota Celica Cruising Deck, 1999 Toyota HV-M4, 1999 Toyota NCSV, 1999 Toyota Opa, 1999 Toyota Open Deck, 1999 Toyota Will Vi, 1999 Toyota XYR, 2001 Toyota DMT, 2001 Toyota ES3, 2001 Toyota FXS, 2001 Toyota Ist, 2001 Toyota POD, 2001 Toyota RSC, 2001 Toyota VM180 (Zagato), 2001 Toyota Voltz, 2001 Toyota Will-VC, 2002 Toyota ccX (Coggiola), 2002 Toyota UUV, 2003 Toyota CS&S, 2003 Toyota Fine-N, 2003 Toyota Fine-S, 2003 Toyota FJ Cruiser, 2003 Toyota NLSV, 2003 Toyota PM, 2004 Toyota Alessandro Volta (ItalDesign), 2004 Toyota FTX, 2004 Toyota MTRC, 2004 Toyota Sportivo Coupe, 2005 Toyota Endo, 2005 Toyota Estima Hybrid, 2005 Toyota Fine-X, 2005 Toyota FSC, 2005 Toyota FT-SX, 2005 Toyota i-Swing, 2005 Toyota i-Unit, 2006 Toyota Auris space, 2006 Toyota Aygo Sport, 2006 Toyota F3R, 2006 Toyota Urban Cruiser, 2007 Toyota 1/X, 2007 Toyota FT-HS, 2007 Toyota FT-MV, 2007 Toyota Hi-CT, 2007 Toyota Hybrid X, 2007 Toyota iQ, 2007 Toyota i-Real, 2007 Toyota RiN, 2008 Toyota A-BAT, 2009 Toyota FT-86, 2009 Toyota FT-EV, 2009 Toyota FT-EV II, 2010 Toyota FT-CH, 2011 Toyota FCV-R, 2011 Toyota FT-86 II, 2011 Toyota Fun Vii, 2012 Toyota Camatte, 2012 Toyota Dear Qin, 2012 Toyota FT-Bh, 2012 Toyota NS4, 2012 Toyota Yundong Shuangqing, 2013 Toyota Camatte57s, 2013 Toyota Corolla Furia, 2013 Toyota FCV, 2013 Toyota FV2, 2013 Toyota i-Road, 2013 Toyota JPN Taxi Concept, 2013 Toyota ME.WE, 2014 Toyota Camatte Sport, 2014 Toyota C-HR, 2014 Toyota FT-1, 2014 Toyota FT-1 Graphite, 2014 Toyota Urban Utility, 2015 Toyota Camatte Hajime, 2015 Toyota C-HR, 2015 Toyota FCV Plus, 2015 Toyota KIKAI Concept, 2015 Toyota S-FR, 2016 Toyota 86 Shooting Brake, 2016 Toyota Camatte Capsule, 2016 Toyota Setsuna, 2016 Toyota uBox (CU-ICAR), 2017 Toyota Concept-i, 2017 Toyota Concept-i Ride, 2017 Toyota Fine-Comfort Ride, 2017 Toyota FT-4X, 2017 Toyota FT-AC, 2017 Toyota GR HV, 2017 Toyota i-TRIL, 2017 Toyota Tj Cruiser, 2018 Toyota GR Supra Racing
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments