|
English
|

2001 Citroen C-Crosser

Citroen C-Crosser Concept, 2001
Citroen C-Crosser Concept, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Citroen C-Crosser, 2001
Images: CITROEN.
Rating:  5    -20    +25
Offering an extreme illustration of what a Citroën sports utility vehicle of the future could look like, the remarkable four wheel drive, four wheel steering Citroën C-Crosser concept car promises to raise a few eyebrows with its world debut at the Frankfurt Motor Show.

Taking design cues from the Citroën Pluriel concept car, the extremely versatile C-Crosser is capable of morphing from a spacious six seat sports utility vehicle into a semi-roadster and then into a pick-up capable of carrying even the bulkiest lifestyle accessories as well as three adults in comfort.

At the touch of a button C-Crosser’s glass roof and tailgate stow away neatly under the rear floor, whilst the rear seats can be folded flat to create a perfectly level load area. Protection from the elements for the front seat occupants comes from an electrically-operated glass screen that is integrated in the back of the front bench seat.

C-Crosser is wider than most conventional vehicles, only slightly longer than the Citroen Xsara hatchback, and offers remarkable levels of space. This is greatly down to the absence of pedals and the elevated seats which combine to free up leg space for both front and rear passengers. The spacious cabin has a light and airy feel thanks to the large glass windscreen which extends back over the heads of the front seat occupants.

Featuring the very latest drive-by-wire technology, the C-Crosser does away with the need for a steering column and pedals, allowing the driver to sit anywhere in the front of the vehicle, whilst the movable steering control unit also operates the accelerator and brakes. Not only does the lack of pedals considerably reduce the risk of foot and leg injuries in a collision, but the ability to easily switch between left or right hand drive helps to ease driving during trips abroad.

Citroën’s unique Hydractive 3 suspension, with its variable ride height, comes into its own over rough terrain, allowing C-Crosser to automatically increase its ground clearance by 60 mm and giving it suspension travel of some 150mm. Easy access to the rear is helped not only by the variable height, which is controlled by a single button that allows the vehicle to be lowered by up to 100 mm, but also thanks to the two rear side sliding doors.

Equipped with the latest 2.0 HPi direct injection petrol engine, ESP and ABS brakes, the Citroën C-Crosser is equally adept on and off the road. In addition, electronic control of the speed sensitive hydraulic four wheel steering, with as little as 2/3 turn from lock to lock, helps promote pin sharp steering at high speeds as well as making easy work of awkward manoeuvres such as parking in tight spaces.


Citroen C-Crosser - один из многих концептов выставки, описание механической начинки которых было сведенок минимуму. Такое ощущение, что интересы разработчиков полностью сместились в сторону электроники...

C-Crosser - относительно небольшой внедорожник, длина - 4,28 м. Он оснащен двухлитровым бензиновым мотором HPi, адаптивной автоматической трансмиссией, гидропневматической подвеской Hydractive 3 с изменяемым дорожным просветом (все это заимствовано от серийной Xantia), - к этой скудной информации Citroen добавляет лишь несколько слов о достоинствах схемы с четырьмя управляемыми колесами. Главное внимание - электронике!

Основная идея C-Crosser - отсутствие механической связи между органами управления и машиной. Команды обрабатывает компьютер, исполнительные механизмы - гидравлические. Пожалуй, впервые принцип drive-by-wire применяется в автомобиле столь широко. Принцип многообещающий. Можно, например, переставлять штурвал управления слева направо (и даже в середину передней панели), исходя из принятого в стране порядка движения. Проблему с перемещением педального узла решили радикально, ликвидировав его вовсе, - все управление сосредоточено на штурвале (назвать его рулевым колесом язык не поворачивается).

Некий суррогат на месте рулевого колеса мы уже видели не раз. "Самолетный" штурвал C-Crosser заканчивается рукоятками, за которые полагается держаться водителю. Их вращением можно прибавить газу или притормозить.

В торцах расположены кнопки переключения передач: левая - "вверх", правая - "вниз". В сердцевине штурвала - кнопки включения ближнего и дальнего света, указателей поворота, аварийки и так далее. Чуть повыше жидкокристаллический дисплей сообщает о скорости и оборотах коленчатого вала.

Наверное, можно научиться управлять автомобилем и с помощью такого устройства, но уж больно смущает "бритвенная острота" штурвала - две трети оборота от щелчка до щелчка. Или до кювета...

Силуэт C-Crosser чем-то напоминает головастика. Передняя часть больше задней. (Возможно, это намек на модульную схему: к "голове" будут присоединяться разные кузовы - такой особенностью наделены многие французские легкие грузовички.) Своими способностями к мутациямC-Crosser похож на предыдущий концепт Pluriel: автомобиль легко превращается из довольно просторного внедорожника в некое подобие родстера и далее - в пикап. Интересно, что багажное отделение не ограничено по высоте - крыша над задней частью машины раздвижная, из стеклянных ламелей, и к тому же не имеет поперечного обвязочного бруса.

Интерьер C-Crosser столь же прямолинеен, как и внешность, и тоже изобилует "хай-тековыми" решениями. Занятно, и от грязи отмывается хорошо, наверное.

Багажный отсек размерами 1900х1200 мм (при сложенных задних сиденьях) мыть, вероятно, придется часто - машина рассчитана на бойкую молодежь.
Source: CITROEN; Сергей Бутов. "Мутант" (Журнал "Мотор" 10-2001)
Other Citroen
1919 Citroen Type A, 1932 Citroen Tipo 6C Coupe Cabriolet Regina d’Italia (Touring), 1934 Citroen Traction Avant, 1949 Citroen 2CV, 1955 Citroen DS, 1956 Citroen C-10 Coccinelle, 1960 Citroen C-60, 1961 Citroen Ami 6, 1970 Citroen SM, 1972 Citroen Camargue (Bertone), 1973 Citroen Buggy GS (Heuliez), 1974 Citroen CX, 1980 Citroen Karin (Coggiola), 1981 Citroen Xenia (Coggiola), 1982 Citroen BX (Bertone), 1984 Citroen Eco 2000, 1986 Citroen Aventure (Sbarro), 1986 Citroen BX Dyana (Heuliez), 1986 Citroen Eole, 1986 Citroen Xanthia, 1986 Citroen Zabrus (Bertone), 1988 Citroen Activa, 1990 Citroen Activa II, 1990 Citroen Scarabee D'Or (Heuliez), 1992 Citroen Citela (Heuliez), 1994 Citroen Xanae (Heuliez), 1996 Citroen Berlingo Bulle (Heuliez), 1996 Citroen Berlingo Coupe de Plage (Bertone), 1996 Citroen Berlingo Grand Large, 1998 Citroen C3 Air, 1998 Citroen Calao (Sbarro), 1998 Citroen С-3 Concept, 1999 Citroen C-6 Lignage, 1999 Citroen Pluriel, 2000 Citroen Osmose, 2001 Citroen C-Crosser, 2001 Citroen Osee (Pininfarina), 2002 Citroen С-Airdream, 2003 Citroen Bourlingueur (Sbarro), 2003 Citroen C2 Sport, 2003 Citroen C-Airlounge, 2004 Citroen C4 Sport, 2005 Citroen C-Airplay, 2005 Citroen C-SportLounge, 2006 Citroen C-Buggy, 2006 Citroen C-Metisse (Stola), 2007 Citroen C5 Airscape, 2007 Citroen C-Cactus, 2007 Citroen Cruise Crosser (Sbarro), 2008 Citroen GT, 2008 Citroen Hypnos, 2009 Citroen DS Inside, 2009 Citroen REVOLTe, 2010 Citroen DS High Rider, 2010 Citroen GQ, 2010 Citroen Lacoste, 2010 Citroen Metropolis, 2010 Citroen Survolt, 2011 Citroen Tubik, 2012 Citroen Numero 9, 2013 Citroen Cactus, 2013 Citroen DS Wild Rubis, 2013 Citroen Technospace, 2014 Citroen C1 Swiss & Me, 2014 Citroen C1 Urban Ride, 2014 Citroen C4 Cactus Adventure, 2014 Citroen C4 Cactus Airflow 2L, 2014 Citroen C-XR, 2014 Citroen Divine DS, 2014 Citroen DS 3 Ines de La Fressange Paris, 2014 Citroen DS 5LS R, 2015 Citroen Aircross, 2015 Citroen Cactus M, 2016 Citroen CXperience, 2017 Citroen C-Aircross
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments