|
English
|

2002 Lancia Granturismo (Carcerano)

Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo (Carcerano/Maggiora), 2002
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketches
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketches
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketches
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketches
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketch
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketch
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketch
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketch
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketch
Lancia Granturismo, 2002 - Design Sketch
Images: www.italiaspeed.com, Fiat Auto S.p.A.
Rating:  28    -3    +31
Lancia Thesis based "Grand Tourer" designed and built by Carcenano in a joint project with Maggiora and Lancia Centro Style. Made a low key debut at the 2002 Paris Motor Show.
То, что сделала «Carcerano», лежит в области style development. Только внешне это купе выглядит автомобилем — внутри него пустота. Это так называемый макет поверхности, по которому судят, нравится форма или нет. Финальная стадия — работы дизайнеров по экстерьеру. Фирма «Carcerano» выступала на конкурсной основе: возможно, мы так и не узнаем, кому еще «Lancia» заказывала аналогичную тему. В этом деле принят определенный порядок. Да, рассказывают представители фирмы, мы запросили «Lan-cia», какую задачу они могут нам поставить. Нам определили тему — купе Gran Tourismo — и задали размеры. Кстати, длина макета — 4620, ширина — 1920 и высота — 1410 мм. Дверей, что необычно, четыре. Заказчик не сообщает технических подробностей. Не дает он и никаких предварительных обещаний — вроде мы используем ваш опыт.

Поэтому нельзя утверждать, что именно так в будущем станут выглядеть купе от «Lancia». Деньги? О, об этом в тесном мирке кузовщиков вообще не любят громко говорить. Может, заплатили, а может, и нет. Но «Carcerano» получила право выставлять этот макет как образец своей работы под символикой «Lancia».

Понятно, что такая деятельность подразумевает несколько более тесные отношения между партнерами, чем просто деловые. Компанию «Carcerano S.r.l. Automotive Design» образовал в 1980 году Пьеро Карчерано, почти 15 лет до этого проработавший дизайнером... где бы вы думали — на «Lancia». Понятно, что они с нынешним шеф-дизайнером этой фирмы Манцони понимают друг друга с полуслова.

А основную идею в форму Lancia Carcerano (она инспирирована HPE, высокоскоростными универсалами) заложил Андреа Басси, создавший в 2000 году экспериментальное купе Lancia Nea. Теоретически, если подобный заказ будет принят, «Carcerano» сдаст его «под ключ»: фирма, на которой занято 90 сотрудников, располагает полным набором систем автоматизированного проектирования CAS — CAD — CAM. Правда, построить макет доверили специализированной мастерской «Maggiora» — итальянская кузовная кухня имеет свои тонкости.


Tradition and innovation, sportiness and elegance, emotion and practicality are values that come harmoniously together in a car with a roomy, welcoming, fully-glazed passenger cabin, while a long bonnet gives visual emphasis to the front-wheel drive layout.

The car’s essential purity of form is a living embodiment of the slogan “less is more”, harking back to the sculpted quality of many Lancia models of the Fifties and Sixties. The unmistakable Italian style of the Lancia Granturismo features great dynamism coupled with beautiful proportions.

A smoothly-arched, declining line, reminiscent of the Dialogos, distinguishes the side and suggests the tension of a beast waiting to pounce. The front end is also a sporty take on the distinctive appearance of the Thesis, as evidenced by the stylised grille set into a long bonnet and vertical headlights that underscore the wraparound wings. The surfaces extend stylishly over the car, slipping seamlessly from body to bumper. The HPE-shaped roof is apparently supported by a line of tension that passes through the rear pillars and counterbalances the forward slant of the other lines.

The car's downward tapering surfaces and upright headlights seated on sturdy shoulders, flowing into the tail of the LANCIA Granturismo, are reminiscent of cars such as the Aprilia and Ardea. The Granturismo is not only a sought-after object, but also offers a smooth and supple drive due to a self-adaptive interface, sky hook suspension and dual frame floorpan: technological features designed to interpret and reflect the driver’s own driving style.
Source: Журнал "Автомир"; Lancia Press Release
Other Lancia
1922 Lancia Lambda, 1927 Lancia Lambda Faux Cabriolet (Touring), 1933 Lancia Augusta Cabriolet (Touring), 1933 Lancia Dilambda/Astura Phaeton (Castagna), 1934 Lancia Artena Cabriolet (Touring), 1937 Lancia Aprilia, 1937 Lancia Aprilia Aerodinamica (Pininfarina), 1937 Lancia Aprilia Berlinetta Aerodinamica (Touring), 1938 Lancia Aprilia Cabriolet (Touring), 1938 Lancia Aprilia Spider (Touring), 1938 Lancia Aprilia Sport (Zagato), 1938 Lancia Aprilia Villoresi (Zagato), 1938 Lancia Astura 'Flying Star' (Touring), 1949 Lancia Ardea Panoramica (Zagato), 1953 Lancia Aurelia PF200 (Pininfarina), 1953 Lancia Aurelia PF200 C Spider (Pininfarina), 1954 Lancia Aurelia B24 S (Pininfarina), 1955 Lancia Florida (Pininfarina), 1956 Lancia Appia Coupe (Pininfarina), 1957 Lancia Appia Convertible (Vignale), 1957 Lancia Appia Coupe (Pininfarina), 1957 Lancia Appia GTS (Zagato), 1957 Lancia Florida II (Pininfarina), 1958 Lancia Appia GTE (Zagato), 1958 Lancia Flaminia Sport (Zagato), 1961 Lancia Appia Sport (Zagato), 1961 Lancia Flaminia Spider 'Amalfi' (Boneschi), 1962 Lancia Flavia Convertible (Vignale), 1962 Lancia Flavia Coupe (Pininfarina), 1963 Lancia Flaminia Coupe Speciale (Pininfarina), 1963 Lancia Flavia Sport (Zagato), 1964 Lancia Flaminia Super Sport (Zagato), 1965 Lancia Fulvia Coupe, 1965 Lancia Fulvia Sport (Zagato), 1967 Lancia Flavia Super Sport (Zagato), 1968 Lancia Fulvia Spider (Zagato), 1969 Lancia Fulvia 1600 Competizione (Ghia), 1969 Lancia Marica (Ghia), 1970 Lancia Stratos Zero (Bertone), 1971 Lancia Dunja (Coggiola), 1971 Lancia Stratos HF (Bertone), 1972 Lancia 2000 IE FL1 (Francis Lombardi), 1974 Lancia Mizar (Michelotti), 1975 Lancia FF (Felber), 1976 Lancia Beta FF (Felber), 1976 Lancia FF Spider (Felber), 1976 Lancia Gamma Coupe (Pininfarina), 1978 Lancia Gamma Spider (Pininfarina), 1978 Lancia Megagamma (ItalDesign), 1978 Lancia Sibilo (Bertone), 1980 Lancia Gamma Scala (Pininfarina), 1980 Lancia Medusa (ItalDesign), 1982 Lancia Gamma Olgiata (Pininfarina), 1982 Lancia Orca (ItalDesign), 1987 Lancia Delta HF Integrale, 1988 Lancia HIT (Pininfarina), 1992 Lancia Hyena (Zagato), 1993 Lancia Thema Coupe (Coggiola), 1995 Lancia Kayak (Bertone), 1997 Lancia Ionos (Sbarro), 1998 Lancia Dialogos, 2000 Lancia Nea (I.DE.A), 2002 Lancia Granturismo (Carcerano), 2003 Lancia Fulvia Coupe (Carcerano), 2003 Lancia Granturismo Stilnovo (Carcerano), 2003 Lancia Ypsilon, 2005 Lancia Kandahar (Fioravanti), 2005 Lancia Ypsilon Sport (Zagato), 2006 Lancia Delta HPE, 2006 Lancia Haizea (IED), 2010 Lancia Stratos (Pininfarina)
Related articles:
Мост архитектора Карцерано
Н. Розанов
Журнал «АВТОМОБИЛИ», 8-2003
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments