|
ENGLISH
|

Davis Divan Sedan (1948): Диван на трех колесах

Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Photo: Petersen Automotive Museum
Photo: Petersen Automotive Museum
Photo: Petersen Automotive Museum
Photo: Petersen Automotive Museum
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Four men driving down street in Davis Motorcar three-wheeled car, Los Angeles, CA, US. (1947). Photographer: Allan Grant
Four men driving down street in Davis Motorcar three-wheeled car, Los Angeles, CA, US. (1947). Photographer: Allan Grant
Photo: Petersen Automotive Museum
Photo: Petersen Automotive Museum
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948): Диван на трех колесах
Davis Divan Sedan (1948): Диван на трех колесах
Page 141 of the January 1948 issue of Popular Science magazine
Page 141 of the January 1948 issue of Popular Science magazine
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Davis Divan Sedan (1948)
Rating:  9    -1    +10
1948 Davis Divan featured four-across seating and three wheels. Its CEO/promoter landed in jail for fraud.
Как только развитие технологий позволило электромобилю стать реальностью, в мире появилась масса предпринимателей, осмелившихся бросить вызов автомобильным гигантам. Многие из маленьких компаний на слуху и демонстрируют очень взвешенный и трезвый подход к бизнесу. Вспомните хотя бы Tesla, Fisker и Aptera. Все они сделали ставку на продвинутые технологии и, похоже, выживут в это переломное время. Десятки других могут повторить судьбу Джона Делореана, Генри Кайзера и Престона Такера. Но в автоистории прошлого есть еще одно имя – Гленн Гордон Дэвис.

Давным давно – в конце 40-х – Дэвис пообещал покупателям автомобиль Будущего под названием Davis Divan. Эту трехколесную машинку, как и её создателя, можно назвать одним из самых забавных курьезов ХХ века. В этом году Divan празднует свое шестидесятилетие. Один из сохранившихся экземпляров модели находится в экспозиции автомобильного Музея Петересена. Куратор Музея, Лесли Кендалл, называет Divan автомобилем Будущего из Прошлого. В 1949 году его изображение впервые появилось на обложке воскресного издания Parade. Округлый и удлиненный кузов двухместного трицикла был оснащен потайными передними фарами и отделан хромом. С виду он напоминал скорее машинку из аттракциона развлечений, чем настоящий автомобиль. Кендалл говорит, что Дэвис успел собрать и отгрузить покупателям 14 Divan.

«В 40-х годах на рынке господствовали продавцы, и каждый желающий мог попробовать стать автопроизводителем. Дэвис рискнул, но провалился. Как впрочем, и Такер», рассказывает Кендалл.

Дэвис был энергичным и ловким продавцом подержанных машин. Бизнес шел отлично, но на его беду в один прекрасный день Гленн приобрел по случаю необычную трехколесную машину. Она была создана знаменитым конструктором того времени Фрэнком Кертисом. Кертис долгое время строил гоночные машины для ралли Индианаполиса. В 1946 по заказу Джоэла Торна, члена правления банка Chase Manhattan и заядлого гонщика Фрэнк сконструировал и воплотил в металле трехколесный аппарат под названием California. Когда у Торна начались проблемы, он выставил трицикл в салоне Дэвиса на продажу.

Машина поразила Дэвиса своей необычной и футуристической внешностью, отдаленно напоминающей аэроплан, и он принял решение позаимствовать идею Кертиса. Почему бы не делать такие трехколесные автомобили самому? Дэвис мог уболтать самого черта, и не удивительно, что под обещания золотых гор он получил у банков и частных инвесторов почти миллион долларов. Он уверял кредиторов, что провел маркетинговое исследование рынка и выяснил, что Divan станет убойным товаром. К сожалению, инженер из него был никакой.

Раскрутка Divan была поставлена с размахом. Дэвис заказал кучу ярких постеров и оплачивал развороты самых популярных изданий. Divan был объявлен им машиной Будущего.

Моторчики для трицикла поставляли Hercules и Continental. По утверждению Дэвиса, Divan был настолько юрким, что мог совершать разворот на скорости 100 км/час. Конечно, это было, мягко говоря, преувеличением.

Кроме того, по расчетам Дэвиса, расход топлива у машинки был просто ничтожен по тем временам – 4 литра на сотню. Покупателям настойчиво объяснялись преимущества эксплуатации трехколесной машины – экономия на бензине, на шинах и парковочном месте. Но самое главное – это просто круто! В облике Divan было что то авиационное, а авиация в те годы была на пике моды.

Но Лесли Кендалл говорит, что единственное родство с авиацией у алюминиевого Divan состояло в том, что сборочная мастерская Дэвиса располагалась в арендованном самолетном ангаре.

Дэвис предлагал усиленный вариант Divan военным – по его мнению трицикл мог вполне заменить армейские вездеходы Willis. В 1947 году спецы из Пентагона провели серию тестов машины на полигоне Aberdeen Proving Ground и полностью забраковали её. Но Дэвис не унывал – это было время, когда люди основывали компании, а не спасали их. Он сделал ставку на желание людей попасть в голливудскую сказку, не дожидаясь будущего. Divan, поегомнению, был первым шагом к ней.

Несмотря на большой интерес к Divan, компания Дэвиса попала в сложную ситуацию. Заказов было не так много, а время платить проценты уже пришло. Дилеры, не дождавшись машин, стали возвращать Дэвису франшизы, а рабочие мастерской требовали зарплаты. В итоге профсоюзы подали иск против предпринимателя. Суд Лос Анджелеса признал Дэвиса мошенником и приговорил его к двум годам тюрьмы.

Дэвис умер в 1973 году и, по его словам, не расстался со своей мечтой об автомобиле Будущего. После выхода из заключения он снова разбогател на торговле машинами, а в 60 годах разработал целую серию электрических машинок для аттракционов. Случайно это или нет, но они поразительно напоминали тот самый трехколесный Divan.


THE advent of the modern electric car has given rise to a class of entrepreneurs angling to take on the world’s major automakers.

Despite the repeated failures of similar plans through the years — Kaiser, Tucker and DeLorean come quickly to mind — the dreamers behind companies like Tesla, Fisker, Aptera and other start-ups are not intimidated. Like their predecessors, they believe they can succeed by offering the cars of the future.

They might, however, look to the cautionary tale of the Davis Divan, another car of the future.

The Davis was one of the great oddball cars of American history, alongside such novelties as the Stout Scarab and the vest-pocket Crosley. It has been 60 years since the wave of the Divan’s brief celebrity crested and broke; the Petersen Automotive Museum in Los Angeles has been highlighting its example of the marque.

“Yesterday’s car of tomorrow,” as Leslie Kendall, the curator at the Petersen museum termed it, the Divan was a rounded three-wheeler that in 1949 appeared on the cover of the popular Sunday newspaper supplement, Parade. With its streamlined body, hidden headlights and wraparound chrome trim, the Davis Divan looked like a bumper car from a carnival attraction (or a Hoover vacuum cleaner of the era, minus its handle). The Petersen museum’s Davis, one of about a dozen Divans that were built, is blue and has a removable top.

Glenn Gordon Davis, known as Gary, was an entrepreneur who, like his contemporaries Henry Kaiser and Preston Tucker, would attempt to pioneer a different approach to automobile design in establishing his new automobile company.

“It was a seller’s market and everyone who had ever wanted to get in the automobile business tried to,” said Mr. Kendall of that postwar era. “Davis didn’t get any further than Tucker did.”

But it wasn’t for lack of trying. Davis was an avid and tireless used-car salesman when inspiration struck. After the war, he acquired a curious, one-of-a kind three wheeler that had been built for Joel Thorne, the millionaire heir to a Chase bank fortune and fervid auto racer.

The car was the work of Frank Kurtis, an accomplished engineer who also built the successful Kurtis-Kraft Indianapolis 500 racecars. The car Davis bought was called the Californian, and he conceived of mass-producing a version of it.

By 1946 he was taking deposits from starry-eyed future dealers, raising more than a million dollars to build his dream car. But he turned out to be less of an engineer than a salesman.

His persuasive talents are on display in a poster hung behind the Divan at the Petersen museum: “Davis is years ahead! ... Never has there been such a car...Never a car so low and fast and sleek and safe... Never a car so cat quick in traffic!”

“No, there has NEVER been such a car!”

Davis claimed to have done a survey that showed customers wanted a car that was stronger, more economical and more streamlined. The Divan was his answer.

The Divan was powered by engines from independent manufacturers, Hercules and Continental. The surviving models usually have later, upgraded engines.Davis boasted of how easy a three-wheel car was to park. Its canopy roof meant no blind spots and it turned in a tight circle. (Davis on occasion claimed the car could make a U-turn at 55 miles an hour.) It would get up to 50 miles a gallon, Davis claimed, and with just three wheels instead of four, the Davis also saved the driver 25 percent on tires, he shrewdly calculated.

Davis claimed to have borrowed from aviation technology and manufacturing methods to build a better car. “Its aluminum body blends with the flow of motion to decrease air resistance to a minimum,” the Davis’s brochure declared, “achieving true beauty of contour.” That’s a wonderful phrase, “beauty of contour.”

He said the car had a low center of gravity and a great ride “thanks to aircraft style shock absorbers.” But the most aircraftlike thing about the Davis was its place of assembly, an airplane hangar in Van Nuys, Calif.

Davis also tried to sell the army on the utility of his three-wheeler as a jeep-type vehicle. Prototypes were tested at Aberdeen Proving Ground in Maryland, but the Pentagon passed.

Davis’s dream hails back to a more romantic time, when instead of saving auto companies, men founded them — and marketers could count on people knowing that a divan was a romantic piece of furniture. One Divan advertisement proclaimed, “They said ‘impossible!’—so, Davis did it!”

Fans of the Davis seem to be sustained by similar determination. One of them, Tom Wilson of Ypsilanti, Mich., rescued an abandoned Davis in 1967 and restored it. Wondering how many more examples survived, Mr. Wilson founded the Davis Registry in 1993 and over the years tracked down survivors.

Mr. Wilson’s Davis is now in the collection of the Lane Motor Museum in Nashville, Tenn. Thanks to Mr. Wilson and other true believers, the oddball Davis has been reappreciated in recent years. A Davis figured in a “Zippy the Pinhead” comic strip. Another Davis popped up last year on an episode of the Discovery Channel series, “Chasing Classic Cars.”

While the promotional materials for the car promised catlike quickness in traffic, Mr. Kendall, the curator, mentioned a different trait in the fall 2008 issue of the Petersen museum’s quarterly publication. “Driving the Davis is a memorable experience not because of its performance and handling — which are appalling — but because of its ability to attract the attention of motorists,” he wrote.

Davis was operating in a world of Hollywood fantasies. The literal divan of the Davis Divan was its couchlike single bench seat. Davis, whose photos show a dapper dresser, liked to pose a quartet of comely starlets in that seat, with the caption, “Four Stars of Tomorrow in the Car of Tomorrow.”

The car’s appearance in Parade spurred wide interest in the Davis, but the company was already in shambles. Dealers who had purchased franchises were clamoring for cars and assembly workers owed back wages filed suit. The Los Angeles district attorney investigated and brought charges against Davis. According to the marque’s registry, Davis was convicted of fraud and eventually sentenced to two years in prison.

He never stopped thinking about cars like the Divan. Before he died in 1973, Davis was talking about a three wheel “safety car” with a wraparound bumper. After his release from prison, he had moved into another end of the automotive business, the show business side that he had always excelled at: he helped develop the amusement park dodge ’em bumper cars, which naturally suggested diminutive Davis Divans.

“That is a metaphor for Los Angeles,” Mr. Kendall said.
Source: Санников Владимир - www.autotagil.ru; "A Dreamer’s Machine, More Promise Than Reality", PHIL PATTON - www.nytimes.com
Discuss this car:
Author
E-mail
Add your comments