|
English
|

Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948): Part Plane, Part Car

Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype by Gordon Buehrig (1948) - Photo: Peter Harholdt
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948) - Interior
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948) - Interior
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948) - T-Top
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948) - T-Top
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Tasco Prototype Designed by Gordon Buehrig/Body by Derham (1948)
Gordon Buehrig with a model of the Tasco.
Gordon Buehrig with a model of the Tasco.
Images: Auburn Cord Duesenberg Automobile Museum; www.kustomrama.com
Rating:  7    -3    +10
Tasco (The American Sportscar Company) created in 1948 by Gordon Buehrig. Only one of these cars was ever built. The design borrowed many ideas from airplanes at the time. Derham constructed aluminum body on Mercury chassis.
Среди так называемых стримлайнеров, автомобилей с максимально низким коэффициентом лобового сопротивления воздуху, напоминающих по форме нечто среднее между авиационным фюзеляжем и каплей воды, прототип Tasco 1948 года, стоит особняком.

Он был создан талантливым дизайнером и инженером Гордоном Бьюригом (Gordon Buehrig), который в свое время разработал классические 1935 Auburn Speedster и 1936 Cord 810. Название Tasco расшифровывается как The American Sports Car Company. Идеей Гордона Бьюрига было создание спортивного автомобиля походившего на европейские образцы той поры, легкого, с минимумом лишних деталей и в модном авиационном стиле.

Дизайн был хотя и не очень изящным, но с интересными аэродинамическими решениями. Например, вынесенные отдельно от кузова обтекатели колес напоминали авиационное шасси того времени. Передние были изготовлены из стекловолокна и поворачивались вместе с колесами. Оригинально выглядел и «дартвейдеровский» нос в сочетании с самолетными воздухозаборниками по бокам. Автомобиль так и дышал авиацией, начиная от кузова-«фюзеляжа» с «фонарем» кабины, заканчивая салоном, походившим на кокпит истребителя Второй Мировой.

Алюминиевый кузов был заказан у компании Derham. Стоит отметить, что это был первый в мире автомобиль с крышей типа «T-Top». Идея Т-образной крыши с панелями из плексигласа была запатентована Гордоном Бьюригом. Позднее он подал в суд на компанию General Motors за нарушения авторского права, когда подобная по конструкции крыша появилась на легендарном Chevrolet Corvette 1968 годa.

Tasco оснастили модернизированным двигателем V-8, мощностью 150 л.с., ходовая часть была позаимствована у Mercury 1947 года. Стоимость разработки и производства прототипа составила $ 57 000. Предполагалось, что серийная версия будет продаваться в районе $ 7500. Но компания Beech Aircraft Company из Канзаса, которая планировала начать его серийный выпуск, сочла проект слишком авангардным и не рентабельным.

Сейчас этот уникальный автомобиль находится в коллекции Auburn Cord Duesenberg Museum.


Tasco is an acronym for The American Sportscar Company, and the car pictured here shows the only example it ever managed to produce. The basis of the machine was a shortened 1948 Mercury chassis with a souped-up V8 engine. The Tasco featured an enclosed cockpit like that of a light aircraft. Above the heads of driver and passenger were lift-out glass panels in the first-ever rendering of the “T-bar” roof (first seen in production in the Chevrolet Corvette of 1968). The castmagnesium wheels were fully enclosed in their own fairings. The front two were made from fiberglass and turned with the wheels. The car was created by a consortium of businessmen who hoped to sell replicas to wealthy sportsmen who would then campaign them in European-style sports car races held in New York State. They employed Gordon Buehrig to design it, an extremely talented stylist who had worked all over the American car industry but was most closely associated with the 1935 Auburn Speedster and 1936 Cord 810. Through his contacts, the bodywork was built by Derham, one of America’s most respected luxury car body builders. However, Buehrig was never happy with the Tasco, saying it was designed by a committee (the investors). He compared it to the failed Edsel as another lame duck. No doubt, car and design students today would disagree. Happily it can now be seen at the Auburn Cord Duesenberg Museum in Auburn, Indiana.
Source: www.worldmy.info
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments