1951 Buick XP-300

Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951 - Brochure
Buick XP-300, 1951 - Brochure
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Buick XP-300, 1951
Иллюстрации: General Motors Archive
Рейтинг:  27    -14    +41
Buick Experimental Show Car "XP-300", 1951
Envisioned by Charles Chayne, head of GM Engineering at the time, the Buick XP 300 was conceived as an experiment in styling and engineering. The lightweight aluminum body and skirted rear wheel openings make the XP 300 appear as if it is floating. Coupled with a high horsepower engine, Charles Chayne himself tested the XP 300’s performance by reaching more than 140 miles per hour during an engineering test run.

GM Press Release


The overall futuristic design of Buick’s XP-300 is emphasized in this view of the new experimental car. The hood and front fenders are a single welded unit, while the hood opens in reverse alligator fashion by hydraulic control. The headlights and parking lights are mounted in open grille work which permits cooling. The louvres along the side serve both the engine and the passenger compartment, and can be opened and closed by the instrument panel controls. When the doors close, hydraulically operated steel bars slide into place to make the doors a solid, structural part of the body and chassis.

www.cartype.com


Buick XP-300, также как и Buick LeSabre использовавший метанол и бензин для своего 335-сильного мотора с нагнетателем, тоже снабженный индивидуальными домкратами для каждого колеса, но несколько более спокойный по дизайну. Гнезда фар с этой модели перекочевали в практически неизмененном виде прямиком на серийные машины Buick 1953 года, а кольцевидные украшения над ними — на капот серийных машин Buick 1954 года. Конечно, перенести на серийные автомобили уникальную систему запирания дверей не удалось — на прототипе XP-300 при включении зажигания специальное гидравлическое устройство фиксировало двери толстыми стальными ригелями наподобие тех, что применяются в банковских сейфах. Кузова Buick XP-300 и Buick LeSabre были выполнены из алюминия. Автомобили украшали собой экспозицию Motorama 1951 года.

Андрей ХРИСАНФОВ - Газета АВТОРЕВЮ 2003 год / №18 (296) / Кунсткамера. Сны наяву
Смотрите статьи об этом автомобиле:
Американская мечта
Андреа Конрад
Журнал «Мотор», 1-2 1999
Комментарии
ernest
1 апреля 2009 г.
tell me more about this programm
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий