1967 Jaguar Pirana (Bertone)

Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967 - Interior
Jaguar Pirana (Bertone), 1967 - Interior
Jaguar Pirana (Bertone), 1967 - Interior
Jaguar Pirana (Bertone), 1967 - Interior
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Jaguar Pirana (Bertone), 1967
Иллюстрации: Bertone; ucapusa.com
Рейтинг:  48    -3    +51
This extravagant E-Type-based proposal was sponsored by the Daily Telegraph, and appeared at the Earl’s Court Motor Show in 1967, but was not taken up by Jaguar. It emergered a few years later, in mildly modified form, as the Lamborghini Espada.
The Bertone Jaguar Pirana was the result of an initiative of the English "Weekend Telegraph", in particular the idea of its brilliant publisher, John Anstey. Anstey believed that the car should be an ideal means of transport for a particular type of client: moneyed, keen on a sporty kind of car but at the same time a lover of comfort. It was therefore fundamental to give the car all the necessary technical features to guarantee its passengers comfort, safety, and a relaxing, pleasurable driving experience. From this perspective the Pirana tends towards elegance and sobriety, without pursuing shock value, and the end result is refined and harmonious, balanced in every detail.

As for the general proportions, the biggest design problem was caused by the size of the mechanical components, and in particular the height of the Jaguar 4.2 litre engine block. The interior space reflects a careful study of passenger needs, which lay behind all the technical and design decisions. In this case there were no new technical problems, as the E-Type 2+2 chassis had been accepted as it was, which meant that the designer was free to concentrate his efforts on comfort and a rational use of space with the aim of enhancing driving pleasure. The Pirana represents a brilliant example of a car built around the needs of the commissioning client.


Эта элегантная модель на базе "E-Type" была выпущена при поддержке издательства "Дейли Телеграф", и показана на Earl’s Court Motor Show в 1967 году, но не была принята самим Ягуаром. Через несколько лет она все же попала в производство в слегка измененном виде под именем "Lamborghini Espada".


"Jaguar Pirana" появился на свет благодаря идее издателя "Уикенд Телеграф" Джона Ансти. Он мечтал о создании идеального автомобиля для определенного типа клиента: обеспеченного, спортивного, но в то же самое время любителя комфорта. Было принципиально важно, чтобы автомобиль обладал всеми необходимыми техническими особенностями для наивысшего комфорта, безопасности, и удовольствия от вождения. Pirana стала редким сочетанием элегантности и умеренности, совершенным и гармоничным, проработанным до мельчайших деталей. В процессе создания машины разработчики вынуждены были решать серьезные проблемы - размер агрегатов, в частности двигателя объемом 4,2 литра, был слишком велик для низкого, вытянутого силуэта. Внутренняя отделка - результат тщательного исследования потребностей взыскательных пассажиров, достигнутый независимо от стилистических и инженерных решений. Основные усилия разработчиков были направлены на достижение максимального удовольствия от езды и надежности управления. "Pirana" - блестящий пример автомобиля, построенного вокруг потребностей клиента.
По материалам: Keith Adams, www.austin-rover.co.uk; www.bertone.it (Перевод на русский язык - Антон Надеев)
Разработки студии Bertone
1942 Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe (Bertone), 1952 Abarth 1500 Coupe Biposto (Bertone), 1953 Alfa Romeo B.A.T. 5 (Bertone), 1953 Arnolt Bristol (Bertone), 1953 Aston Martin DB 2/4 (Bertone), 1953 Aston Martin DB2/4 Drophead Coupe (Bertone), 1953 Dodge Zeder (Bertone), 1953 Fiat Siata 8V (Bertone), 1954 Alfa Romeo 2000 Sportiva (Bertone), 1954 Alfa Romeo B.A.T. 7 (Bertone), 1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint (Bertone), 1954 Aston Martin DB2/4 Spider (Bertone), 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9 (Bertone), 1955 Alfa Romeo Giulietta Spider (Bertone), 1956 Abarth 750 (Bertone), 1956 Abarth Record (Bertone), 1957 Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (Bertone), 1957 Fiat Stanguellini 1200 Spider (Bertone), 1957 Jaguar XK150 (Bertone), 1958 Abarth Alfa Romeo 1000 (Bertone), 1958 NSU Sport Prinz (Bertone), 1959 Maserati 3500 GT Coupe (Bertone), 1959 OSCA 1500 (Bertone), 1960 Ferrari 250 GT Prototype EW (Bertone), 1960 Gordon-Keeble GT (Bertone), 1961 ASA 1000 GT (Bertone), 1961 Aston Martin DB4 GT Jet (Bertone), 1961 BMW 3200 CS (Bertone), 1961 Ferrari 250GT (Bertone), 1961 Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1962 Iso Rivolta GT (Bertone), 1962 Simca 1000/1200S Coupe (Bertone), 1963 Alfa Romeo 2600 Sprint HS (Bertone), 1963 Chevrolet Corvair Testudo (Bertone), 1963 Iso Grifo (Bertone), 1964 Alfa Romeo Canguro (Bertone), 1965 Fiat 850 Spider (Bertone), 1965 Ford Mustang (Bertone), 1966 Jaguar FT (Bertone), 1966 Lamborghini Miura (Bertone), 1966 Porsche 911 Roadster (Bertone), 1967 Alfa Romeo Montreal Expo Prototipo (Bertone), 1967 Fiat 125 Executive (Bertone), 1967 Jaguar Pirana (Bertone), 1967 Lamborghini Marzal (Bertone), 1968 Alfa Romeo Carabo (Bertone), 1968 Bertone Panther, 1968 Lamborghini Espada (Bertone), 1968 Lamborghini Miura Roadster (Bertone), 1969 Autobianchi Runabout (Bertone), 1969 BMW 2800 Spicup (Bertone), 1969 Fiat 128 Coupe (Bertone), 1969 Iso Lele (Bertone), 1970 Bertone Shake, 1970 BMW 2200 TI Garmisch (Bertone), 1970 Lancia Stratos Zero (Bertone), 1971 Lamborghini Countach (Bertone), 1971 Lancia Stratos HF (Bertone), 1972 Citroen Camargue (Bertone), 1972 Fiat X1/9 (Bertone), 1972 Maserati Khamsin (Bertone), 1972 Suzuki Go (Bertone), 1973 NSU Trapeze (Bertone), 1974 Fiat 127 Village (Bertone), 1974 Lamborghini Bravo (Bertone), 1974 Maserati Quattroporte II (Bertone), 1975 Fiat 131 Abarth (Bertone), 1975 Fiat Visitors Bus (Bertone), 1975 Fiat X1/9 Dallara (Bertone), 1976 Alfa Romeo Navajo (Bertone), 1976 Ferrari Rainbow (Bertone), 1977 Jaguar Ascot (Bertone), 1978 Lancia Sibilo (Bertone), 1979 Volvo Tundra (Bertone), 1980 Lamborghini Athon (Bertone), 1981 Mazda MX-81 Aria (Bertone), 1982 Citroen BX (Bertone), 1983 Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1984 Chevrolet Ramarro (Bertone), 1986 Citroen Zabrus (Bertone), 1988 Lamborghini Genesis (Bertone), 1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone), 1991 Lotus Emotion (Bertone), 1992 Bertone Blitz, 1992 Fiat Cinquecento RUSH (Bertone), 1994 Bertone ZER (Zero Emission Record), 1994 Fiat Punto Racer (Bertone), 1994 Porsche Karisma (Bertone), 1995 Lancia Kayak (Bertone), 1995 Opel Maxx (Bertone), 1996 Citroen Berlingo Coupe de Plage (Bertone), 1996 Fiat Enduro (Bertone), 1996 Opel Slalom (Bertone), 1997 Alfa Romeo Sportut (Bertone), 1998 Bertone Pickster, 1999 Alfa Romeo Bella (Bertone), 2000 Bertone Slim, 2001 Oldsmobile O4 (Bertone), 2001 Opel Filo (Bertone), 2001 Saab 9X (Bertone), 2002 Bertone Novanta, 2003 Alfa Romeo GT Coupe (Bertone), 2003 Bertone Birusa, 2003 Opel Insignia (Bertone), 2004 Aston Martin Jet2 (Bertone), 2005 Cadillac Villa (Bertone), 2006 Bertone Suagna, 2007 Chery A6CC Coupe (B23) (Bertone), 2007 Fiat Barchetta (Bertone), 2008 Bertone B.A.T. 11, 2009 Bertone Mantide, 2010 Alfa Romeo Pandion (Bertone), 2011 Jaguar B99 (Bertone), 2011 Jaguar B99 GT (Bertone), 2012 Bertone Nuccio, 2013 Aston Martin Jet 2+2 (Bertone)
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий