1983 Opel Junior

Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior
Opel Junior Concept, 1983 - Interior Design Sketch by Chris Bangle
Opel Junior Concept, 1983 - Interior Design Sketch by Chris Bangle
Opel Junior Concept, 1983 - Design Sketch
Opel Junior Concept, 1983 - Design Sketch
Opel Junior Concept, 1983
Opel Junior Concept, 1983
Иллюстрации: Opel; www.carmarket.ru; JOHN LLOYD Collection
Рейтинг:  22    -5    +27
Design Study done in 1983 and based on the Opel Corsa platform.
Vision

At the 1983 IAA, Opel presented the Junior concept car. It was even shorter than the first generation Corsa that had just been launched one year earlier. In retrospect, the Junior can be considered the forerunner of the current individualization champion and chic urban subcompact ADAM. The Junior focused on enabling new customers – especially young people, women and inhabitants of growing urban areas – to access to individual and affordable mobility.

Technology

The compact 3-door Junior set new aerodynamic standards. The slanted nose and flush details like the recessed windshield wiper under an aerodynamic fairing helped deliver a drag coefficient of 0.31. Combined with a traverse-mounted 1.2 liter engine, a lightweight compact link rear suspension and a curb weight of only 650 kilograms, the Junior promised great fuel efficiency.

Exterior

The Junior concept inspired the shape of the second Corsa generation. The design is very round and clean, with only a horizontal split line between the yellow body and the raw plastic lower body. The rear is as simple as the rest with only four horizontal bars for the tail lamps. The Junior also displayed the variability we have come to associate with the brand: The roof could be exchanged for a glass roof or convertible top.

Interior

The interior was funky, fresh and functional. It offered a range of clever ideas from easily exchangeable instruments and a visionary navigation system to seat covers that could be transformed into sleeping bags and a removable the radio cassette player and speakers for camping or a picnic. The straight dashboard was topped with uniform square modules that could be plugged in and out. Therefore giving the driver the flexibility of choosing their own layout and to allow equipment upgrades over time.


Экспериментальный автомобиль, базирующийся на серийных узлах "Опеля-корса", - попытка создать многоцелевую машину для молодых семей, которая оказалась бы универсальней "универсала". Трехдверный кузов легко переоборудуется из четырехместного легкового в одноместный грузовой. Панель крыши может быть снята для облегчения перевозки громоздких вещей. Легкосъемные сиденья имеют обивку, которая снимается как чехол и может служить спальным мешком или пляжным ковриком. При необходимости задний ряд сидений можно сложить, а пространство позади передних сидений отгородить прилагаемой к машине сеткой. Она удерживает сползание груза вперед при торможениях. Третья дверь в задней стенке кузова в поднятом состоянии может складываться вдоль горизонтальной линии.

Панель приборов собрана из модулей с универсальными штеккерами. Владелец по своему вкусу может разместить на ней блоки приборов, видеотехнику и звукотехнику, часы с будильником, тахометр, другое дополнетельное оборудование.

Тщательно проработанный в отношении аэродинамики, кузов оказывает весьма малое сопротивление воздуху (Сх = 0,31). Характерная внешняя форма машины с фарами, стеклами и дверями, находящимися заподлицо с основной поверхностью кузова, в сочетании с плоскими колпаками колес и гнутыми боковыми стеклами придает "Опелю-юниор" авангардистский облик, импонирующий молодым автомобилистам.
По материалам: www.opel.com; Журнал "За рулем"
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий