1994 I.DE.A Lampo

I.DE.A Lampo, 1994
I.DE.A Lampo, 1994
I.DE.A Lampo (I.DE.A), 1994
I.DE.A Lampo (I.DE.A), 1994
I.DE.A Lampo (I.DE.A), 1994
I.DE.A Lampo (I.DE.A), 1994
I.DE.A Lampo (I.DE.A), 1994
I.DE.A Lampo (I.DE.A), 1994
Иллюстрации: www.idea.institute.it; www.conceptcars.it
Рейтинг:  40    -4    +44
Running prototype based on the Fiat Punto, styled, developed and built by I.DE.A Institute (Turin Motor Show 1994)
1994/2002
The 65th Turin Motorshow (1994) was used to present a series of concepts based on the Punto.

An unusual combination of coupe and one-box styling, the Idea concept is charachterised by a 'cab-forward' design, highly advanced light clusters and an almost non-existent rear overhang.


For the market launch of the Fiat Punto in 1994, the Fiat group asked I.DE.A Institute to reinterpret the Punto "theme" by building a static model for the Turin Motor Show. The Moncalieri firm responded by revisiting the coupй in relation to the Fiat family feeling. The treatment of the Lampo body highiights the disposition of the volumes of the bonnet and its finely engraved ribbing. The profile of the sides develops round an original window, which precedes the door and joins up with the volumes to the rear, which features long neon lights and virtually no jut. The particularly characterised design is accompanied by dimensions slightly larger than the standard Punto’s — 3870 mm in length by 1720 mm in width - while the height drops to 1270 mm. The Lampo too turns to account the principles of the research carried out on monocoque bodies and presents itself as an alternative to current typologies. The body was designed in pressed aluminium to reduce weight considerably.


Известно, что сделать из мухи слона можно только в поговорке. Что уж говорить об изготовлении из того же материала сразу нескольких животных. Видимо, менеджеры из FIAT Auto эту поговорку не знали или решили ее опровергнуть. В результате, на салоне в Турине были представлены несколько автомобилей, разработанных по заказу FIAT разными кузовными ателье на базе маленького Punto, используемого здесь в качестве мухи. Итоги эксперимента впечатляют. Из бедного насекомого получились три спортивных купе, пара хэтчбэков, один родстер, внедорожник, кабриолет и даже шестиколесный пикап, который может быть классифицирован как extended cab.

Хотя у I.DE.A. были заготовки внедорожника, родстера и даже седана, дизайнеры решили остановиться на хэтчбеке. Колесная база в автомобиле осталась, как у Punto, но Lampo стал чуть длиннее и гораздо шире. При этом высота была сильно уменьшена — до 1285 мм. В свою очередь, для снижения веса автомобиля, кузов и большинство внутренних элементов выполнены из алюминия, что, при использовании самых мощных из существующего для Punto ряда двигателей и прекрасной аэродинамике, может гарантировать хорошие динамические показатели.
По материалам: www.carsfromitaly.net; www.idea.institute.it; www.conceptcars.it; Журнал "Автопилот" номер 003 от 04-06-94
Комментарии
i love it
10 апреля 2009 г.
i love it. one of my alltime favourites in car design.

tom

www.formfreu.de
Peter
2 октября 2009 г.
Very cool design by polish designer Justyn Norek (was for a lot of years head of design of iDEA iNSTITUTE).
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий