2002 Chevrolet Bel-air

Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Chevrolet Bel-air, 2002
Иллюстрации: General Motors Corp.
Рейтинг:  20    -7    +27
The 2002 Chevrolet Bel Air pays hommage to the orginal legend. The two-door concept celebrates an American icon in a manner reminiscent of the 1950s originals with style, performance and an exciting new Vortec 3500 turbocharged five-cylinder concept engine. The rear-drive Bel Air concept was inspired by several interior design cues from its 1950s predecessor.

The rear-wheel-drive concept also was inspired by several interior design cues from its 1950s predecessor. The simple, elegant passenger compartment features a twin-element instrument panel, steering column-mounted gearshift and bench seats.

The original small-block Chevrolet V8 option featured in the 1955 used the latest advances in engine technology to set a new benchmark for performance and dependability. The 2002 Bel Air is powered by a Vortec 3500 turbocharged inline five-cylinder concept engine based on the highly regarded inline engine family that debuted in GM’s midsize sport-utility vehicles. The all-aluminum engine delivers up to 315 horsepower and 315 lb-ft of torque, and is mated to a Hydra-Matic 4L60-E electronically controlled four-speed automatic transmission.

To provide the appropriate structure for a large convertible, the Bel Air concept uses a 21st century interpretation of body-on-frame construction, employing the same hydroforming technology used in the frame rails of the Corvette and GM’s new midsize sport-utility vehicles. The hydroformed frame rails help provide impressive torsional rigidity and stiffness.


Chevrolet brought back the Bel Air name for a new concept that blended the graceful lines of the classic 1955-57 Bel Airs, with 21st century performance and technology. Utilizing body-on-frame construction, the concept sported the signature Bel Air beltline kick-up, the Chevrolet bowtie, and 5-spoke 18-inch aluminum wheels. The 1950s inspired cockpit featured twin-element instrument panel, steering column-mounted gearshift, and bench seats in colors that match the exterior. Under the hood of the Bel Air concept was an all-aluminum Vortec 3500 turbocharged inline 5-cylinder concept engine with 315 horsepower and 315 lb-ft of torque. "This new engine is just as significant as that V-8 was in the ’55," said Wayne Cherry, GM’s vice president for design.


Концепт Chevrolet Bel Air – очевидное противопоставление General Motors фордовской «Гром-птице». Четырехместный двухдверный кабриолет повторяет многие черты Bel Air середины пятидесятых годов: «опоясывающее» ветровое стекло, характерный изгиб-подъем поясной линии, хромировка и даже горловина бензобака, скрытая под стеклом заднего фонаря. А интерьер! Совершенно старомодная приборная панель (особенно спидометр), рычаг коробки, торчащий прямо из рулевой колонки, плоские сиденья-диваны. Но есть и другое сходство.

С появлением в 1955 году Chevrolet Bel Air связана небольшая техническая революция – в нем использовался самый передовой по тем временам «маленький» V8 корпорации. Под капотом концепта 2002 года – тоже новинка: экспериментальный рядный 5-цилиндровый двигатель с турбонагнетателем, прямой потомок семейства рядных «шестерок» Atlas, которыми сейчас комплектуются среднеразмерные внедорожники корпорации, в частности, Chevrolet TrailBlazer. Мотор развивает 315 л.с. и 430 Нм, коробка автоматическая четырехступенчатая Hydra-Matic, привод – на задние (!) колеса. Кнопкой на рулевом колесе можно выбрать заранее запрограммированные режимы управления двигателем (подача топлива, момент впрыска, угол опережения зажигания) в зависимости от того, чего вы хотите от него добиться – максимальной отдачи или экономичности.

Посадка в новом Bel Air чуть выше, чем сейчас принято, – это создает у водителя иллюзию, что автомобиль (4852х1819х1392 мм, колесная база 2820 мм) крупнее, чем есть на самом деле. Конструкция кузова своеобразная – формально рамная, но в современной интерпретации. Рама Bel Air сварена из легких гидроформованных элементов, как в Chevrolet Corvette или нынешних компактных внедорожниках компании. Она необходима для обеспечения открытому кузову достаточной жесткости.

Пойдет ли Bel Air в производство? Трудно сказать, но если и пойдет, то только в очень мелкосерийное, пока же это лишь красивый шоу-кар для демонстрации нового двигателя.
По материалам: www.supercars.net; www.chicagoautoshow.com; «Революционное наследие» (Михаил Васильев) - Журнал «МОТОР», Март 2002 года
Автомобили марки Chevrolet
1953 Chevrolet Corvette C1, 1954 Chevrolet Corvair, 1954 Chevrolet Corvette Convertible Coupe, 1954 Chevrolet Nomad, 1955 Chevrolet Biscayne, 1956 Chevrolet Impala Show Car, 1956 Chevrolet SR-2, 1957 Chevrolet Corvette SS, 1957 Chevrolet Q Corvette XP-84, 1958 Chevrolet Corvette XP-700, 1959 Chevrolet Corvette Stingray, 1959 Chevrolet Impala, 1960 Chevrolet CERV I, 1960 Chevrolet Corvair, 1960 Chevrolet Corvair Coupe Speciale (Pininfarina), 1961 Chevrolet Corvair Sebring Spyder, 1961 Chevrolet Corvette Kelly (Vignale), 1962 Chevrolet Corvair Monza GT, 1962 Chevrolet Corvair Monza SS, 1962 Chevrolet Corvair Super Spyder, 1962 Chevrolet Corvette C2 Prototype XP-720 , 1962 Chevrolet Mako Shark, 1963 Chevrolet Corvair Testudo (Bertone), 1963 Chevrolet Corvette Sting Ray, 1963 Chevrolet Rondine (Pininfarina), 1963 Chevrolet Wedge Corvette, 1964 Chevrolet Chevy II Super Nova, 1964 Chevrolet Corvette XP-819 Rear Engine, 1965 Chevrolet Mako Shark II, 1965 Chevrolet Turbo Titan III, 1967 Chevrolet Astro I, 1968 Chevrolet Astro II (XP-880), 1968 Chevrolet AstroVette, 1968 Chevrolet Corvette C3, 1969 Chevrolet Astro III, 1969 Chevrolet Manta Ray, 1969 Chevrolet XP-882, 1970 Chevrolet Scirocco Showcar, 1973 Chevrolet Corvette Four Rotor, 1973 Chevrolet XP-895 Reynolds, 1973 Chevrolet XP-897GT Two-Rotor (Pininfarina), 1973 Chevrolet XP-898, 1974 Chevrolet Mulsanne Showcar, 1976 Chevrolet AeroVette, 1983 Chevrolet Corvette C4, 1984 Chevrolet Citation IV, 1984 Chevrolet Ramarro (Bertone), 1986 Chevrolet Corvette Indy, 1987 Chevrolet Aero 2003A, 1987 Chevrolet Blazer XT-1, 1987 Chevrolet Express, 1988 Chevrolet Venture, 1989 Chevrolet California IROC Camaro, 1989 Chevrolet XT-2, 1990 Chevrolet CERV III, 1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone), 1992 Chevrolet Concept Monte Carlo, 1992 Chevrolet Corvette Sting Ray III, 1992 Chevrolet Lumina Sizigi, 1993 Chevrolet Highlander, 1998 Chevrolet Monte-Carlo Intimidator, 1999 Chevrolet Nomad, 1999 Chevrolet Tandem 2000, 1999 Chevrolet Triax, 2000 Chevrolet Avalanche, 2000 Chevrolet SSR, 2000 Chevrolet Traverse, 2001 Chevrolet Borrego, 2001 Chevrolet Sabia, 2002 Chevrolet Bel-air, 2002 Chevrolet Journey, 2003 Chevrolet Cheyenne, 2003 Chevrolet Equinox, 2003 Chevrolet SS, 2004 Chevrolet M3X, 2004 Chevrolet Nomad, 2004 Chevrolet S3X, 2005 Chevrolet T2X, 2006 Chevrolet Camaro, 2006 Chevrolet Prisma Y, 2006 Chevrolet Sequel, 2006 Chevrolet WTCC Ultra, 2007 Chevrolet Beat, 2007 Chevrolet Camaro Convertible, 2007 Chevrolet Groove, 2007 Chevrolet Trax, 2007 Chevrolet Volt, 2008 Chevrolet GPiX, 2008 Chevrolet Orlando, 2009 Chevrolet Corvette Stingray, 2010 Chevrolet Aveo RS Concept, 2010 Chevrolet Volt MPV5 Electric, 2011 Chevrolet Colorado, 2011 Chevrolet Colorado Rally, 2011 Chevrolet Mi-ray, 2012 Chevrolet Code 130R, 2012 Chevrolet Tru 140S, 2014 Chevrolet Adra, 2014 Chevrolet Niva, 2015 Chevrolet Bolt EV, 2015 Chevrolet FNR, 2017 Chevrolet FNR-X Concept, 2020 Chevrolet Corvette C8 Stingray
Смотрите статьи об этом автомобиле:
Для двенадцати и старше
Н. Розанов
Журнал "АВТОМОБИЛИ", 9-2002
Комментарии
mojo1961
2 мая 2010 г.
Outstanding interior styling! However in today's penny-pinching world all we see is ugly grey, tan and cheap.
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий