| |
Deutsch

1958 Ford Nucleon

Ford Nucleon - Atomic Powered Vehicle - Perspective Side View - Design Rendering by Albert L. Mueller, 3-14-1956
Ford Nucleon - Atomic Powered Vehicle - Perspective Side View - Design Rendering by Albert L. Mueller, 3-14-1956
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1958
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962 - From the Collections of The Henry Ford
Ford Nucleon concept car model, 1962 - From the Collections of The Henry Ford
Ford Nucleon concept car model, 1962
Ford Nucleon concept car model, 1962
Bilder: Ford Motor Company; Collections of The Henry Ford - www.thehenryford.org, www.dia.org
Bewertung:  32    -72    +104
1958 Ford Nucleon concept car model, designed by Jim Powers
The Nucleon, a 3/8-scale model, provided a glimpse into the atomic-powered future. Designed on the assumption that the present bulkiness and weight of nuclear reactors and attendant shielding would some day be reduced, the Nucleon was intended to probe possible design influence of atomic power in automobiles.

The model featured a power capsule suspended between twin booms at the rear. The capsule, which would contain a radioactive core for motive power, would be easily interchangeable at the driver's option, according to performance needs and the distance to be traveled.

The drive train would be part of the power package, and electronic torque converters might take the place of the drive-train used at the time. Cars like the Nucleon might be able to travel 5,000 miles or more, depending on the size of the core, without recharging. At that time, they would be taken to a charging station, which research designers envisioned as largely replacing gas stations.

The passenger compartment of the Nucleon featured a one-piece, pillar-less windshield and compound rear window, and was topped by a cantilever roof. There were air intakes at the leading edge of the roof and at the base of its supports.

Cars such as the Nucleon illustrate the extent to which research into the future was conducted at Ford, and demonstrate the designer's unwillingness to admit that a thing cannot be done simply because it has not been done.

Ford Motor Company


In 1958, Ford built several 3/8-scale concept car models, including the Volante, which supposedly could use three fan motors to levitate from a parking place and take to the air. But the most amazing of these models was the Nucleon. What may have looked like a Continental kit sitting on the large and flat rear deck was the cover for a small nuclear reactor that would power the car through the Atomic Age.

www.theautochannel.com


1954-м ВМС США получили USS Nautilus, первую в мире атомную подводную лодку. Одновременно началось строительство первой на территории страны АЭС в Шиппингпорте, штат Пенсильвания. Но вот, что по-настоящему удивительно. Тремя годами ранее, еще до того как «Наутилус» заложили на верфи в Гротоне, авторитетное издание Motor Trend опубликовало статью «Атомные автомобили будущего». В ней предрекалось появление принципиальной новой техники с компактными, легкими и безопасными энергоблоками уже в обозримой перспективе.

Фантастическую идею подхватила компания Ford и в 1958-м показала концепт Nucleon. Точнее, макет в масштабе 3/8. Он давал примерное представление об облике машины, которой вряд ли обрадовались бы другие участники дорожного движения.

Эстетика шоу-кара — это типичный «аэрокосмический романтизм» конца пятидесятых. Плоский стремительный кузов, панорамное остекление и два хвостовых киля уподобляли его футуристическому летательному аппарату. Вот только не факт, что крейсер захотели бы принимать земные или даже марсианские аэродромы. В задней части под декоративной нашлепкой а-ля Continental kit (внешнее запасное колесо в эффектном чехле) планировалось разместить урановый реактор. По задумке он позволял не вспоминать о перезарядке в течение 5 тысяч миль (свыше 8 тысяч километров).

Пропорции диковатые, как и сам автомобиль. Кабина висит за пределами крохотной колесной базы. У полноразмерной виртуальной модели длиной свыше пяти метров она должна была едва превысить 1,7 метра. У классического Mini и то больше! Очевидно, автор проекта Джим Пауэрс хотел таким экстравагантным способом более-менее уравновесить распределение массы по осям. Или знал то, о чем мы и не подозреваем. Об управляемости Nucleon остается лишь догадываться.

Концепция машины с бортовой атомной станцией отлично вписывается в сюжет научно-фантастического романа. Но одна мысль о подобном чуде посреди транспортного потока вызывает мороз по коже. Как повлияет установка на здоровье людей? Сколько городских кварталов превратятся в зону отчуждения после аварии? Чем обернутся эксплуатационные ошибки или производственный брак? Эксперты обращали внимание и на другую проблему. По словам Дэйла Томаса, заместителя директора Центра исследований силовых установок университета штата Алабама, она заключается не в размещении ядра реактора, а в управлении вырабатываемой им энергией. Инженерная головоломка так и осталась теорией. Кто знает, может, оно и к лучшему?

motor.ru
Andere Ford
1907 Ford Model T, 1928 Ford Model A, 1950 Ford Muroc, 1953 Ford Vega, 1953 Ford X-100, 1954 Ford FX Atmos, 1954 Ford Maxima, 1955 Ford La Tosca, 1955 Ford Mystere, 1955 Ford Thunderbird, 1955 Ford X-1000, 1956 Ford Thunderbird Mexico, 1958 Ford De Paolo, 1958 Ford La Galaxie, 1958 Ford Nucleon, 1958 Ford Volante, 1958 Ford X2000, 1959 Ford Levacar Mach I, 1961 Ford Gyron, 1962 Ford Cougar 406, 1962 Ford Mustang I, 1962 Ford Seattle-ite XXI, 1963 Ford Allegro, 1963 Ford Cougar II (Vignale), 1963 Ford Mustang II Prototype, 1964 Ford Aurora, 1964 Ford GT40, 1964 Ford Mustang, 1964 Ford Turbine Truck, 1965 Ford Mustang (Bertone), 1965 Ford Mustang Mach 1 Prototype, 1965 Ford Mustang Station Wagon (Intermeccanica), 1965 Ford XP Bordinat Cobra, 1966 Ford Magic Cruiser, 1966 Ford Ranger II, 1967 Ford Allegro II Roadster, 1967 Ford Comuta, 1967 Ford Mach 2, 1967 Ford Ranger III, 1968 Ford Fiera, 1968 Ford Techna, 1968 Ford Thunderbird Saturn, 1969 Ford Super Cobra, 1969 Ford Thunderbird Saturn II, 1970 Ford Mach II, 1970 Ford Maverick Estate Coupe, 1970 Ford Mustang Milano, 1971 Ford GT-70 (Ghia), 1971 Ford Tridon, 1972 Ford Pinto Sportiva, 1973 Ford Mustela II (Ghia), 1974 Ford Coins (Ghia), 1974 Ford Sportiva II, 1975 Ford Flashback (Ghia), 1975 Ford Urban Car (Manx) (Ghia), 1976 Ford Corrida (Ghia), 1976 Ford Prima (Ghia), 1977 Ford Megastar (Ghia), 1978 Ford Fiesta Tuareg (Ghia), 1978 Ford GT80 (Colani), 1978 Ford Lucano (Ghia), 1978 Ford Megastar II (Ghia), 1978 Ford Microsport (Ghia), 1978 Ford Mustang III (Ghia), 1979 Ford GTK (Ghia), 1979 Ford Mustang IMSA, 1979 Ford Navarre (Ghia), 1979 Ford Probe I (Ghia), 1980 Ford Bronco Montana Lobo, 1980 Ford Granada Altair (Ghia), 1980 Ford Mustang RSX (Ghia), 1980 Ford Pockar (Ghia), 1980 Ford Probe II, 1981 Ford Aerovan (Ghia), 1981 Ford Avant Garde (Ghia), 1981 Ford Cockpit (Ghia), 1981 Ford EXP, 1981 Ford EXP-II (Ghia), 1981 Ford Probe III, 1981 Ford Shuttler (Ghia), 1981 Ford Super Gnat (Ghia), 1982 Ford AFV, 1982 Ford Brezza (Ghia), 1982 Ford Econocar, 1982 Ford Flair, 1982 Ford Probe IV, 1982 Ford Quicksilver (Ghia), 1982 Ford Topaz (Ghia), 1983 Ford Barchetta (Ghia), 1983 Ford Trio (Ghia), 1984 Ford Aerostar, 1984 Ford APV (Ghia), 1984 Ford Maya (ItalDesign), 1984 Ford Vignale Mustang (Ghia), 1984 Ford Vignale TSX-4 (Ghia), 1985 Ford Eltec, 1985 Ford Maya II EM (ItalDesign), 1985 Ford Maya II ES (ItalDesign), 1985 Ford Probe V (Ghia), 1985 Ford Urby (Ghia), 1986 Ford Cobra 230 ME, 1986 Ford Vignale TSX-6 (Ghia), 1987 Ford HFX Aerostar (Ghia), 1988 Ford Bronco DM-1, 1988 Ford Splash, 1989 Ford Fiesta Urba, 1989 Ford Prototype (Colani), 1989 Ford Saguaro (Ghia), 1989 Ford Via (Ghia), 1990 Ford F-150 Street, 1990 Ford Fiesta Bebop (Ghia), 1990 Ford ShocccWave, 1990 Ford Surf, 1990 Ford Zag (Ghia), 1990 Ford Zig (Ghia), 1991 Ford Connecta (Ghia), 1991 Ford Contour, 1992 Ford Focus (Ghia), 1993 Ford Mustang Mach III, 1993 Ford sub-B, 1993 Ford Synthesis 2010, 1994 Ford Arioso (Ghia), 1994 Ford PowerStroke, 1995 Ford GT90, 1996 Ford Alpe (Ghia), 1996 Ford IndiGo, 1996 Ford Lynx (Ghia), 1996 Ford Saetta (Ghia), 1996 Ford Synergy 2010, 1996 Ford Vivace (Ghia), 1997 Ford Ka, 1997 Ford Powerforce, 1998 Ford Focus, 1998 Ford Ka (Colani), 1998 Ford Libre, 1998 Ford Touring Ka (Ghia), 1999 Ford 021C, 1999 Ford P2000, 1999 Ford TH!NK city, 1999 Ford Thunderbird, 2000 Ford 24.7 Coupe , 2000 Ford 24.7 Pickup, 2000 Ford 24.7 Wagon, 2000 Ford Equator, 2000 Ford Prodigy, 2000 Ford Street Ka (Ghia), 2001 Ford Ex, 2001 Ford F-150 Lightning Rod, 2001 Ford Forty-Nine (Ghia), 2001 Ford Start (Pininfarina), 2001 Ford Thunderbird Sports Roadster Concept, 2002 Ford GT-40, 2002 Ford MA, 2002 Ford Mighty F-350 Tonka, 2003 Ford 427, 2003 Ford Faction, 2003 Ford Freestyle FX, 2003 Ford GloCar , 2003 Ford Model U, 2003 Ford Mustang GT, 2003 Ford Visos, 2004 Ford Bronco, 2004 Ford Focus Concept, 2004 Ford Focus Vignale, 2004 Ford Shelby Cobra, 2004 Ford Shelby GR-1, 2005 Ford Equator, 2005 Ford Fairlane, 2005 Ford Iosis, 2005 Ford SAV, 2005 Ford Sport-Trac, 2005 Ford Synus, 2006 Ford 4-Trac, 2006 Ford F-250 Super Chief, 2006 Ford iosis X, 2006 Ford Mustang (ItalDesign), 2006 Ford Reflex, 2007 Ford Airstream, 2007 Ford Interceptor, 2007 Ford Verve, 2008 Ford Explorer America, 2008 Ford Transit Connect Taxi, 2009 Ford iosis MAX, 2010 Ford Start, 2011 Ford B-Max, 2011 Ford Evos, 2011 Ford Fiesta ST, 2011 Ford Vertrek, 2012 Ford EcoSport, 2013 Ford Atlas, 2013 Ford Escort, 2014 Ford Figo, 2018 Ford F-Vision
Relevante Artikel:
Kommentare
Дима
Mittwoch, 26. Oktober 2011
Плавники спереди красиво смотрится.
Richard Witty
Dienstag, 13. Oktober 2015
Cool looking car to bad that you need 10 tons of lead shielding. Just to survive a Sunday drive.
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren