 |
1967 Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, 1967
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, 1967
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, 1967
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, 1967
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale Prototipo, 1967
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69 - Interior
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, 1967-69
Images: www.shorey.net; www.supercars.net
Stradale meaning "road" in italian.
#21 - The 100 most beautiful cars (The Daily Telegraph)
Blended butterfly doors with tigerish performance: 160mph and 0-60 in 5.5sec. In 1967.
The Daily Telegraph
The Alfa Romeo 33 Stradale is an extremely rare road car built by Alfa Romeo of Italy. Only 18 are reported to have been made.
The Stradale, first built in 1967, was based on the Autodelta Alfa Romeo T33 racing car. The car, designed by Franco Scaglione, and built by Carrozzeria Marazzi, made its debut at the 1967 Turin Motorshow.
Built in an attempt by Alfa to make some of its racing technology available to the public, it was the most expensive automobile for sale to the public in 1968 at US$17,000.
The Stradale is believed to be the first production vehicle to feature dihedral doors, also known as butterfly doors. Other vehicles which feature doors of this nature include the Toyota Sera, McLaren F1, Ferrari Enzo and the Saleen S7. The Stradale also features windows which seamlessly curve upward into the "roof" of the vehicle.
С 1967 года Alfa Romeo принимала участие в гонках спорт-прототипов. Первым таким автомобилем компании стал двухлитровый 8-цилиндровый «тип 33.2». Вдохновленный успешными выступлениями этого автомобиля на гоночных трассах дизайнер Франко Скальоне создал адаптированную к повседневной эксплуатации версию 33.2 Stradale со сверхнизким – менее метра высотой – кузовом купе. Всего было изготовлено 18 шасси. 13 из них обрели вид товарных автомобилей, кроме того был построен один предсерийный прототип, который сейчас находится в Museo Storico Alfa Romeo в Милане. Еще четыре шасси были переданы в дизайн-ателье ItalDesign, Bertone и Pininfarina, где на их базе были построены концепты Carabo, Iguana, P33 Roadster и 33/2 Coupe Speciale.
Source: Wikipedia; Повторение пройденного (Владимир Князьков) - Журнал «МОТОР» 1-2 2002
|
|
 |