|
English
|

2023 Peugeot Inception

Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Peugeot Inception Concept, 2023 – Interior
Images: Peugeot
Rating:  19    -0    +19
Peugeot Inception Concept Is A 671-HP EV With Video Game Steering
Подзабытая в США французская марка Peugeot показала на выставке CES в Лас-Вегасе концепт-манифест Inception с очень интересным салоном, многие элементы которого мы увидим через пару лет на серийных машинах.

Марка Peugeot ушла из США в 1991 году и до прошлого года вынашивала планы по возвращению, но после образования корпорации Stellantis приоритеты изменились и в ближайшее десятилетие европейский рынок останется для Peugeot главным. К 2030 году Peugeot планирует полностью переключиться на электромобили в Европе и стать их ведущим производителем в регионе. Достичь этой амбициозной цели помогут новые технологические возможности материнской корпорации Stellantis и крутой дизайн, который демонстрирует концептуальный седан Inception, его название переводится с латинского как «начало».

В почти однообъёмном и угловатом облике Peugeot Inception с ажурными передними стойками кузова угадываются мотивы 70-х и даже раннесоветского конструктивизма, но техническая начинка и материалы — самые что ни на есть современные. Габаритная длина Peugeot Inception — 5 м, высота — 1,34 м, центральных стоек кузова нет, задние двери открываются против основного хода. Крышка капота очень короткая и сдвижная, под ней находится зарядный разъём. Фары и фонари стилизованы под когти, как бы пронизывающие кузов. Вместо зеркал, разумеется, используются камеры.

Верхняя часть кузова — это своеобразный стеклянный купол площадью 7,2 м2, он изготовлен из специального светоотражающего архитектурного стекла с перламутровым покрытием, создающим в преимущественно монохромном салоне дивные цветовые переливы, меняющиеся в зависимости от времени суток и угла падения света. Ступицы колёс увенчаны фиксированными колпачками в виде эмблемы Peugeot, во время езды они не вращаются.

Салон концепта призван показать преимущества электромобильной архитектуры, в которой техническая начинка занимает очень мало места. Передней панели как таковой нет, а широкий мультимедийный экран отнесён максимально вперёд, чтобы дать передним седокам больше свободного пространства.

Складной прямоугольный штурвал Hypersquare со скруглёнными гранями напоминает портативную игровую приставку: круглые отверстия — это сенсорные многофункциональные джойстики, а в центре находится экран. Штурвал физически не связан с колёсами и крепится к небольшой плоской консоли с кольцевым щитком приборов на верхней плоскости — он отображает информацию не только для водителя, но и для тех, кто находится снаружи машины. В режиме автопилота (заявлен 4 уровень) штурвал убирается и свободного места спереди становится ещё больше.

Декорирован салон в стиле клубов 70-х — просторные кубические кресла снабжены массивными стёганными подголовниками, голый оцинкованный метал с перламутровым блеском сочетается с зеркальными поверхностями и обивкой из переработанного полиэстера. В периметр салона органично инсталлирована аудиосистема Focal с двумя сабвуферами в полу — атмосфера дискотеки во время езды гарантирована.

В основе Peugeot Inception лежит модульная электромобильная платформа STLA Large, впервые анонсированная в 2021 году. Силовая установка состоит из двух электромоторов (по одному на ось) совокупной мощностью 500 кВт (680 л.с.), разгон до 100 км/ч занимает менее трёх секунд. 800-вольтовая батарея ёмкостью 100 кВт·ч обеспечивает до 800 км пробега на одной зарядке.

Теоретически Peugeot Inception через несколько лет мог бы превратиться в новый Peugeot 508, но французская марка не называет концепт предвестником какой-либо конкретной модели, зато обещает представить серийный электромобиль со штурвалом Hypersquare до конца текущего десятилетия. Прочие элементы дизайна концепта мы увидим на серийных моделях Peugeot после 2025 года, а до того французская марка успеет представить пять новых электромобилей.


Peugeot has unveiled the Inception Concept, heralding a new era for the brand and embodying its vision for future electric vehicles.

Featuring a revolutionary exterior and interior design, including the next-generation Peugeot i-Cockpit® and innovative Hypersquare control system with steer-by-wire technology, the Inception Concept will inspire Peugeot's future products from 2025, with the goal of bringing most of its innovations to production.

Based on the STLA Large platform, the fully electric Inception Concept is powered by a 100kWh battery providing a range of 497 miles. With two electric motors, the Inception Concept produces almost 680hp and accelerates from 0-62mph in under three seconds. The model also features 800V technology, enabling it to add 93 miles of range in just five minutes, and is capable of wireless induction charging.

Linda Jackson, CEO of the Peugeot brand, said: "Peugeot is committed to the electrification of its range. In 2023, our entire line-up will be electrified and in the next two years, five new 100% electric models will be launched. Our ambition is simple: to make Peugeot the leading electric brand in Europe by 2030. This objective and ambitious vision pave the way for a radical transformation for the brand, as represented by the Inception Concept."

Design

The Peugeot Inception Concept introduces a new, simpler and more refined design language for the brand, which will be introduced on future models from 2025. At the front, it features an all-new light signature incorporating Peugeot's distinctive claw design, which is merged with the front grille to create a single object that also houses the sensors. This is made up of a single piece of glass with the logo in the centre, magnified by the 3D luminescent effect.

A TECH BAR runs horizontally through the door layer. This flush screen emits different messages to the outside of the car when the driver and passengers approach it. The artificial intelligence equipped on the Peugeot Inception Concept makes it possible to recognise the driver in order to set up the comfort settings (seat posture, temperature, driving mode and multimedia preferences) desired by each occupant. In addition, the TECH BAR also displays the battery charge level and houses many sensors and radars, leaving the bodywork completely smooth.

The Inception Concept's bold design incorporates 7.25m2 of glazing to create a glass capsule for the passenger compartment that plunges to the driver and front passenger's feet. All the glazing (windscreen, side windows and quarter windows) is made from glass designed for architecture. Adapted to the Peugeot Inception Concept, it retains its exceptional thermal qualities and benefits from a multi-chrome treatment (treatment with metal oxides), a process initially used for the visors of astronauts' helmets by NASA.

Completing the car's unique design is an exclusive body colour, which highlights the shapes in the bodywork and interacts, like the glazing, by tinting according to the external environment. The paint is single-coated, meaning far less energy is consumed during its application.

'BEV-by-design' platform

The Inception Concept has been given the silhouette of a low (1.34m) and efficient saloon and is 5m in length. It is based on the STLA Large platform, one of four future Stellantis Group "BEV-by-design" platforms. The arrival of this new range of platforms from 2023 will revolutionise the Peugeots of tomorrow. Specifically created for electrification, they offer major differences in terms of architecture which enabled designers to completely reshape the Peugeot Inception Concept's passenger compartment.

The new "BEV-by-design" native electric platforms will also introduce technological modules powered by artificial intelligence: STLA Brain, STLA SmartCockpit and STLA AutoDrive. Like the Inception Concept, future Peugeot models will be equipped with STLA Brain artificial intelligence and will be fully connected.

Powertrain

The 100% electric Peugeot Inception Concept is equipped with 800V technology. Its 100kWh battery enables it to travel 497 miles on a single charge, with extremely low consumption of just 12.5kWh per 100 km. The Inception Concept is capable of adding 19 miles of range in one minute, or 93 miles in five minutes, and can also be recharged wirelessly by induction.

Two compact electric motors, one at the front, the other at the rear, make the Peugeot Inception Concept a four-wheel drive vehicle. The combined power is close to 680hp (500kW), enabling it to accelerate from 0-62mph in under three seconds.

Next-generation i-Cockpit®

With its new Hypersquare control system, the Peugeot Inception Concept offers an agile driving experience and an all-new, more intuitive i-Cockpit®. Inspired by video games, the Hypersquare control system does away with the conventional steering wheel in favour of digital electric controls and steer-by-wire technology.

The centre of the Hypersquare is a tablet-type screen dedicated to the distribution of control information. The pictograms for the different features (air conditioning, radio volume, ADAS etc.) are displayed on the two side panels to facilitate access to the chosen control. The latter is located inside the circular recesses and can be accessed by moving the thumb only, without taking your hands off the steering control.

The next generation i-Cockpit also includes the Stellantis STLA SmartCockpit technology platform and STLA AutoDrive, enabling Level 4 autonomous driving. When driving is delegated, Hypersquare retracts and a large panoramic screen slides out from the floor to offer a new passenger compartment experience.

Peugeot's goal is to introduce the Hypersquare on a next generation vehicle in the range before the end of the decade.

Interior

The Peugeot Inception Concept features a minimal cockpit dedicated to the driver alone, which does without a dashboard, crossbar and the bulkhead, providing a completely open view of the road.

Sustainable 'moulded textiles' are also used throughout the interior. Scraps of 100% polyester fabric from the design centre's prototyping workshops or from suppliers are re-used to make load-bearing or trim parts. The seats are covered with a velvet made from 100% recycled polyester, which extends onto the floor and features 3D patterns to act as a floor mat.

Electrification strategy

The Peugeot Inception Concept is a showcase of the new techniques Peugeot will introduce to reduce its carbon footprint by more than 50% by 2030 in Europe and to become fully Carbon Net Zero by 2038.

Over the next two years, Peugeot will launch five new 100% electric models and by 2030, all Peugeot cars sold in Europe will be electric.
Source: kolesa.ru; Peugeot Press Release
Other Peugeot
1913 Peugeot Bebe, 1969 Peugeot 504 Cabriolet (Pininfarina), 1969 Peugeot 504 Coupe (Pininfarina), 1971 Peugeot 504 Break Riviera (Pininfarina), 1972 Peugeot 204 Taxi H4 (Heuliez), 1973 Peugeot Safari (Heuliez), 1976 Peugeot Peugette (Pininfarina), 1984 Peugeot Quasar, 1985 Peugeot Griffe 4 (Pininfarina), 1986 Peugeot Proxima, 1988 Peugeot Oxia, 1989 Peugeot Agades (Heuliez), 1994 Peugeot Ion, 1995 Peugeot Tulip, 1996 Peugeot Asphalte, 1996 Peugeot Toscana, 1996 Peugeot Toureg, 1997 Peugeot 406 Coupe (Pininfarina), 1997 Peugeot 806 Runabout, 1997 Peugeot Nautilus (Pininfarina), 1998 Peugeot 206 (Pininfarina), 1998 Peugeot Crisalys (Sbarro), 2000 Peugeot 607 Feline, 2000 Peugeot 607 Paladine (Heuliez), 2000 Peugeot Bobslid, 2000 Peugeot E-doll, 2000 Peugeot Kart Up, 2000 Peugeot Promethee, 2000 Peugeot VrooMster, 2002 Peugeot 607 Pescarolo, 2002 Peugeot H2O, 2002 Peugeot RC, 2002 Peugeot Sesame, 2003 Peugeot 407 Elixir, 2003 Peugeot Hoggar, 2004 Peugeot 407 Silhouette, 2004 Peugeot 907, 2004 Peugeot Quark, 2005 Peugeot 20Cup, 2005 Peugeot 407 Prologue, 2006 Peugeot 207, 2006 Peugeot 207 RCup, 2006 Peugeot 908 RC, 2007 Peugeot 308 RC Z, 2008 Peugeot Prologue, 2008 Peugeot RC HYmotion4, 2009 Peugeot BB1, 2010 Peugeot 5 by Peugeot, 2010 Peugeot EX1, 2010 Peugeot HR1, 2010 Peugeot SR1, 2011 Peugeot HX1, 2011 Peugeot SXC, 2012 Peugeot 2008, 2012 Peugeot Onyx, 2012 Peugeot Peugeot Urban Crossover, 2013 Peugeot 308 R Concept, 2014 Peugeot Exalt, 2014 Peugeot Quartz, 2015 Peugeot 308 R HYbrid, 2015 Peugeot Fractal, 2016 Peugeot L500 R HYbrid, 2017 Peugeot Instinct, 2018 Peugeot e-Legend, 2019 Peugeot 508 Sport Engineered, 2023 Peugeot Inception
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments