|
English
|

1955 Cadillac Eldorado Brougham

Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955 - on display at the Waldorf Astoria
Cadillac Eldorado Brougham, 1955 - on display at the Waldorf Astoria
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Cadillac Eldorado Brougham, 1955
Images: www.gmphotostore.com, GM
Rating:  37    -6    +43
XP-38, Eldorado Brougham (special order #2253)
This dream car was first shown in New York to a discrete audience of 5100 people starting at 4 p.m. on 19 January 1955 (the public only got to see the car next day in the Grand Ballroom of the Waldorf). It was the center-piece of the GM Motorama in 1955. A publicity shot shows Cadillac President and General-Manager Don Ahrens holding the door open to a pretty model; it shows also the swiveling driver"s seat, facilitating entry and egress; this interesting feature was not retained for the production Eldorado Brougham two years later, but Chrysler Corporation seized on the idea [or was it a Chrysler idea in the first place ???] and incorporated it in all their production models for 1959. The tail-fins and recessed tail-lights are in the purest Cadillac tradition; this particular design was never used on any later production models. Exhaust gasses were channeled through the ports in the rear bumper; while this arrangement eliminated ugly exhaust pipes hanging below car, it caused severe corrosion of the rear bumper ends in earlier and later production cars that used that arrangement.


The first Cadillac Eldorado Brougham was a one-off show car which made its public debut at the 1955 GM Motorama. This car was the direct predecessor of the ultra expensive, limited production Eldorado Broughams, which was built in 1957 and 1958. A pillarless four-door hardtop with center opening doors, and swiveling driver seat, the experimental 1955 Cadillac Eldorado Brougham incorporated some of the basic styling elements from the 1954 Park Avenue concept vehicle, including large front wheel cutouts, a notched rear roofline and forward swept tail fins.

The Brougham concept had quad headlight units with an Autronic Eye, brushed stainless steel roof, air suspension and was painted chameleon green. Exhaust gases were channeled thru portin the rear bumper.

Some of these car styling features were later seen on the production 1957 Cadillacs.

Note: Both front seats of the prototype Eldorado Brougham of 1955 were of the swivel type. This is borne out by a period photo showing the control knob located on the side of the passenger seat.


В 1954 году, для демонстрации на Мотораме Дженерал Моторс (General Motors Motorama) 1955 года, был разработан автомобиль мечты Eldorado Brougham . Изначально Brougham был концептуальным автомобилем, и его целью было выявление реакции публики на особенности стилистики кузова или оформление салона для последующего включения этих элементов в конструкцию будущих автомобилей Дженерал Моторс. После принятия руководством корпорации решения о серийном производстве Cadillac Eldorado Brougham, у инженеров и конструкторов Кадиллака ушло два года на испытания и совершенствование конструкции автомобиля.

В нарушение всех правил, сложившихся в Дженерал Моторс, отделение Кадиллак спроектировало для Эльдорадо Брогам специальный кузов, который использовался только на одной этой модели.

Среди выдающихся технических особенностей, воплощенных на Eldorado Brougham были, впервые примененные, Х-образная трубчатая рама, система пневматической подвески и четыре спаренные фары.

Система пневматических рессор, впервые установленная на автомобиль, обеспечивала независимое управление подвеской каждого из четырех колес. Воздух поступал через систему выравнивающих клапанов таким образом, что автомобиль всегда находился в горизонтальном состоянии независимо от распределения груза или дорожных условий.

Роскошный салон Cadillac Eldorado Brougham предлагал 45 вариантов выбора цветов и отделки. Специальная система обогрева салона управлялась индивидуально с каждого из четырех мест. От жары спасал установленный в машине кондиционер. Все детали автомобиля были сконструированы и изготовлены с одной целью — создать максимальные удобства, комфорт и безопасность водителю и пассажирам. И это удалось, в 1957 году был создан самый прекрасный автомобиль, который только можно было создать в это время.
Source: www.car-nection.com; Bill Bowman - wiki.gmnext.com; legendarycars.narod.ru
Comments
kellie walker
Monday, May 7, 2012
My dream is to own a beautiful cadillac. What sort of price an i looking at for eldorodo?
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments