Koenigsegg CC850 (2022)

Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022)
Koenigsegg CC850 (2022) – Wheel design
Koenigsegg CC850 (2022) – Wheel design
Koenigsegg CC850 (2022) – Interior
Koenigsegg CC850 (2022) – Interior
Koenigsegg CC850 (2022) – Interior
Koenigsegg CC850 (2022) – Interior
Koenigsegg CC850 (2022) – Interior
Koenigsegg CC850 (2022) – Interior
Иллюстрации: Koenigsegg
Рейтинг:  23    -0    +23
Twenty years after Koenigsegg launched its first production supercar, the CC8S, it’s unveiled a spiritual successor called the CC850.
В 2022 году компания Koenigsegg отмечает сразу две круглых даты. Ровно 20 лет назад, в 2002 году, состоялась премьера Koenigsegg CC8S — первого серийного автомобиля марки, а полвека назад, в 1972 году, родился основатель марки Кристиан фон Кёнигзегг. По случаю этих юбилеев состоялась премьера Koenigsegg CC850 — нового гиперкара из Швеции, который в качестве подарка самой себе преподнесла марка из Энгельхольма. Тираж автомобиля будет ограничен 50 экземплярами, все из которых уже обрели своих владельцев.

Дизайн гиперкара выполнен в стилистике своего прообраза CC8S и сохранил характерные черты вроде колёс с дизайном а-ля диск телефона и тройных фонарей, а салон отличается симметричным дизайном для простоты адаптации к левому и правому рулю. Машина получила аналоговую панель приборов в стиле часов-хронографов, открытый механизм выбора передач и селектор трансмиссии с шведским флагом, а также фирменный механизма открывания дверей и съемную жёсткую крышу.

Новый Koenigsegg получил 5,0-литровый битурбомотор V8 с плоским коленчатым валом — на обычном топливе двигатель выдает 1185 лошадиных сил, на биоэтаноле E85 — 1385. Подобно представленному в 2014 году Koenigsegg One:1 у СС850 на один килограмм массы приходится одна лошадиная сила.

Мотор сочетается с роботизированной трансмиссией Light Speed Transmission без синхронизаторов и с восемью многодисковыми сцеплениями в масляной ванне. Особенностью СС850 стала технология Engage Shift System, которая позволяет выбирать различные передаточные числа в зависимости от стиля вождения, а также для езды по дорогам общего пользования и гоночной трассе.

ESS представляет собой адаптируемую 6-ступенчатую механическую коробку передач с несколькими передаточными числами, которая также может работать как сверхбыстрая 9-ступенчатая автоматическая коробка передач с плавным переключением. Заявлено, что это первая подобная система в мире. Сроки начала производства Koenigsegg СС850 и дата передачи автомобилей заказчикам пока не названы.


Twenty years after the introduction of the Koenigsegg's first production car, the CC8S, defined the new "megacar" category. In celebration of the CC8S's 20th anniversary, the Koenigsegg CC850 was unveiled at 2022 The Quail, A Motorsports Gathering to an audience of media, customers, and industry luminaries.

The CC850 is a contemporary reimagination of the Koenigsegg CC8S. It is also a dual tribute for Koenigsegg, celebrating 20 years of vehicle production, as well as the 50th birthday of the company's founder and namesake, Christian Von Koenigsegg. As such, CC850 production will be limited to just 50 cars worldwide.

"The CC850 is an homage to the single most meaningful car in Koenigsegg history," said Christian von Koenigsegg. "The CC8S put us on the map and made us successful - and celebrating 20 years of production, alongside my 50th birthday, felt like the right time to reveal the CC850 to appreciate our roots."

The Ultimate Driver's Megacar

The CC850's mission is to deliver the purest, most fundamentally joyful driving experience of any Koenigsegg so far. While visually the CC8S inspiration is apparent, the drivetrain, engine, and capabilities of the CC850 are anything but vintage.

The Koenigsegg CC850's 5.0-liter twin-turbo V8 was engineered and constructed entirely in-house. As seen in the Jesko, this V8 does not feature a flywheel and is therefore the most responsive, fast- revving engine possible. The visceral experience and accompanying aural signature are otherworldly and incomparable.

Performance is staggering-the CC850's 5.0-liter twin-turbo V8 delivers 1,185 hp on gasoline or 1,385 hp on E85, as well as 1,385 nm (1,020 lb-ft) of torque.

As with the iconic Koenigsegg ONE:1 released in 2014, the CC850 also achieves a 1:1 power to weight ratio with 1385 hp and a 1385 kg curb weight.

Revolutionary World-First Transmission

What makes the Koenigsegg CC850 truly unique and driver-focused is its revolutionary, world- first Engage Shift System (ESS). The ESS allows for different gear ratios depending on the driving mode, providing tailored experiences based on road or track use. But that's not what truly sets ESS apart.

Based on Koenigsegg's Light Speed Transmission (LST), ESS, paired with a clutch pedal, is an adaptable, multi-ratio, 6-speed manual transmission that also can run as a super-fast, smooth- shifting 9-speed automatic. The ability for the driver to seamlessly choose between an unadulterated manual transmission or more laid-back automatic shifting is unprecedented. It places the CC850 in a class by itself.

The gated ESS shifter is a work of mechanical art and is reminiscent of Swiss chronographs- intricate, aesthetically beautiful, and completely functional. Great care has been taken to make the ESS one of the most engaging manuals ever created. Additionally, the Swedish flag crowns the manual shifter as it did in the original manual CC8S.

CC850 Design: Familiar, Yet All-New

The exterior showcases sleek Nordic Koenigsegg design, telephone-dial style rims and triple taillights, all of which draw inspiration from the earliest Koenigsegg models.

The interior boasts a symmetrical, minimal design aesthetic akin to the CC8S. This symmetry makes adaptations for left- and right-hand drive versions practical. The round steering wheel, the open-gate shifter with exposed mechanical components, and the analogue chrono cluster showcase the precision work that underpins the CC850.

And of course, as a Koenigsegg, the CC850 features the iconic detachable hardtop, the synchrohelix door system, the Autoskin function - and, naturally, it can run on renewable fuels.

Historic and Unforgettable

The original CC8S was a showstopper. It not only broke records immediately and won awards- it set new industry standards and put Koenigsegg, a small, determined Swedish Megacar company, on the map.

The Koenigsegg CC850 was not created to break Jesko's track records or set new high-water marks for top speed, but to offer the highest level of driver satisfaction and enjoyment with the exhilarating performance for which Koenigsegg is renowned.
По материалам: motor.ru; Koenigsegg Press Release
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий